Tej na Wyspę z Kładki Berdychowskiej
Kategoria
Projekt ogólnomiejski duży
Nazwa projektu
Tej na Wyspę z Kładki Berdychowskiej
Skrócony opis projektu
Łączymy naturalnie Wyspę z Kładką Berdychowską dla pieszych, rowerów i osób niepełnosprawnych
Opis projektu
Projekt ma pozwolić wykorzystać w pełni potencjał Kładki Berdychowski na jedynej wyspie w Poznaniu. To tutaj łączą się obie Kładki Berdychowskie, a mimo to obecny projekt nie przewiduje żadnego naturalnego zjazdu z kładki dla rowerów, wózków i osób niepełnosprawnych na nabrzeże Warty i Cybiny. Unikatowe miejsce w Poznaniu i najlepszy widok na centrum Poznania zdecydowanie zasługują na włączenie ich do krwioobiegu Wartostrady.
Projekt stawia na minimalną ingerencje w naturę - planowana ścieżka ma być ścieżką leśną z przepuszczalnych i naturalnych kruszyw. Dojazd z Kładki do planowanej ścieżki ma wykorzystać zaprojektowany dojazd z Kładki do ulicy Wieżowej, przy czym ścieżka ma omijać bokiem samą ulicę Wieżową tak aby przejazd odbywał się zielonym poboczem po stronie Cybiny. Następnie zjazd na nabrzeże ma umożliwić wykorzystanie już istniejącego awaryjnego zjazdu na nabrzeże Cybiny w okolicy ulicy Wieżowej, który obecnie kończy swój zjazd w okolicy betonowych przyczółków na Cybinie. W tym miejscu ścieżka ma zakręcać na południowy cypel wyspy, a następnie ponownie zakręcać na północ wzdłuż zachodniego częściej wyspy, aż do połączenia z istniejącą już ścieżką za Mostem Chrobrego i zjazdem w rejonie ulicy Panny Marii. Stąd będzie można udać się dalej na np. Ostrów Tumski. Powstała trasa będzie niezwykle malownicza i pozwoli obcować z naturą w samym centrum Poznania.
Projekt ma pozwoli maksymalnie wykorzystać istniejącą infrastrukturę i jedynie ją dostosować do nowej funkcji, tak aby możliwie ograniczyć wpływ inwestycji na środowisko.
Projekt stawia na minimalną ingerencje w naturę - planowana ścieżka ma być ścieżką leśną z przepuszczalnych i naturalnych kruszyw. Dojazd z Kładki do planowanej ścieżki ma wykorzystać zaprojektowany dojazd z Kładki do ulicy Wieżowej, przy czym ścieżka ma omijać bokiem samą ulicę Wieżową tak aby przejazd odbywał się zielonym poboczem po stronie Cybiny. Następnie zjazd na nabrzeże ma umożliwić wykorzystanie już istniejącego awaryjnego zjazdu na nabrzeże Cybiny w okolicy ulicy Wieżowej, który obecnie kończy swój zjazd w okolicy betonowych przyczółków na Cybinie. W tym miejscu ścieżka ma zakręcać na południowy cypel wyspy, a następnie ponownie zakręcać na północ wzdłuż zachodniego częściej wyspy, aż do połączenia z istniejącą już ścieżką za Mostem Chrobrego i zjazdem w rejonie ulicy Panny Marii. Stąd będzie można udać się dalej na np. Ostrów Tumski. Powstała trasa będzie niezwykle malownicza i pozwoli obcować z naturą w samym centrum Poznania.
Projekt ma pozwoli maksymalnie wykorzystać istniejącą infrastrukturę i jedynie ją dostosować do nowej funkcji, tak aby możliwie ograniczyć wpływ inwestycji na środowisko.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
Wieżowa, Marii PannyInne istotne informacje dotyczące lokalizacji
Pierwszy zjazd na wysokości ulicy Wieżowej 57, a następnie drugi zjazd w rejonie ulicy Panny MariiUzasadnienie realizacji projektu
Projekt ma przede wszystkim naturalnie włączyć nabrzeże Cybiny i Warty na wyspie w ruch pieszy, rowerowy i osób niepełnosprawnych, który generowany będzie po wybudowaniu Kładek Berdychowskich. Powstały w ten sposób ruch będzie można następnie przekierować ulicą Marii Panny na Ostrów Tumski, Śródkę, czyli do jednych z największych atrakcji turystycznych Poznania.
W przyszłości po wybudowaniu osiedla na terenie stare elektrociepłowni powstała trasa pozwoli na szybkie i łatwe, a przede wszystkim bezpieczne i bezkolizyjne dotarcie jego mieszkańców do centrum oraz nad Maltę.
Jednocześnie skierowanie ruchu na nabrzeże odciąży spokojne dotychczas ulice osiedla mieszkaniowego okolicy ulic Wieżowej / Nowe Zagórze / Zagórze. Skierowanie ruchu na ścieżkę nad Cybiną i następnie nad Warto będzie zdecydowanie bardziej czytelne i naturalne, ale i bezpieczne.
W załączeniu bardzo uproszczone rzuty dla lepszego zobrazowania miejsca planowanej ścieżki i zjazdu.
W przyszłości po wybudowaniu osiedla na terenie stare elektrociepłowni powstała trasa pozwoli na szybkie i łatwe, a przede wszystkim bezpieczne i bezkolizyjne dotarcie jego mieszkańców do centrum oraz nad Maltę.
Jednocześnie skierowanie ruchu na nabrzeże odciąży spokojne dotychczas ulice osiedla mieszkaniowego okolicy ulic Wieżowej / Nowe Zagórze / Zagórze. Skierowanie ruchu na ścieżkę nad Cybiną i następnie nad Warto będzie zdecydowanie bardziej czytelne i naturalne, ale i bezpieczne.
W załączeniu bardzo uproszczone rzuty dla lepszego zobrazowania miejsca planowanej ścieżki i zjazdu.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Zakładam, że planowany projekt spełnia zasady projektowania uniwersalnego, aczkolwiek z pewnością wymaga to weryfikacji na etapie projektu i następnie realizacji.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
Projekt | 200 000 |
Budowa ścieżki i zaadaptowanie zjazdu na nabrzeże Cybiny | 1 800 000 |
SUMA: | 2 000 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: | 10 000 |
Dodatkowe załączniki
poglądowy rzut umiejscowienia ścieżki i zjazdu | 1.jpg |
poglądowy rzut umiejscowienia ścieżki i zjazdu | 2.jpg |
poglądowy rzut umiejscowienia ścieżki i zjazdu | Projekt PBO 2025 (1)_compressed.pdf |
poglądowy rzut umiejscowienia ścieżki i zjazdu | 3.jpg |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami nie rekomenduje projektu do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Wydział Gospodarki Nieruchomościami Urzędu Miasta Poznania nie przekazuje projektu do kolejnego etapu i opiniuje projekt negatywnie.
Wskazana przez wnioskodawcę lokalizacja ścieżki rowerowej przebiega m.in przez nieruchomość która znajduje się poza zasobem nieruchomości będących własnością Miasta Poznania bądź Skarbu Państwa we władaniu Miasta Poznania (ponad 400 metrów ścieżki).
W związku z powyższym, projekt jest niezgodny z § 3 ust. 14 pkt. 2, załącznika nr 1 do uchwały Nr XCIX/1950/VIII/2024 RADY MIASTA POZNANIA z dnia 26 marca 2024 r. (ZASADY I TRYB POZNAŃSKIEGO BUDŻETU OBYWATELSKIEGO 2025).
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu:
tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta):
nie
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania:
nie dotyczy
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności:
nie dotyczy
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich:
nie dotyczy
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu:
nie
7. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem:
nie
Zespół obradował w składzie: Martin Radziwonka i Michał Urbański w dniu 23.07.2024 r.
Nie złożono odwołania