Kładka Berdychowska i co dalej!?
Kategoria
Projekt ogólnomiejski duży
Nazwa projektu
Kładka Berdychowska i co dalej!?
Skrócony opis projektu
Jedyny zjazd dla rowerzystów i osób niepełnosprawnych z Kładki Berdychowskiej na wyspę!
Opis projektu
Projekt zakłada budowę JEDYNEGO zjazdu na dolny taras Warty oraz odcinka "ekologicznej" ścieżki pieszo rowerowej łączącego Kładkę Berdychowską z zabytkową częścią Ostrowa Tumskiego. Stanowi on uzupełnienie obecnie realizowanej inwestycji umożliwiając wygodne, bezkolizyjne i bezpieczne rozprowadzenie ruchu pieszo rowerowego bezpośrednio w kierunku zabytkowej, reprezentacyjnej części Ostrowa Tumskiego oraz domyka pętlę Wartostrady. Z założenia zjazd powinien być zjazdem prostym na wzór istniejących zjazdów np. z ulicy Rychlewskiego na Wartostradę nad Cybiną. Zjazd powinien w najmniejszym możliwym stopniu ingerować w naturalny wygląd skarpy. Sama ścieżka poprowadzona dolnym tarasem Warty, ze względów ekologicznych i dla zachowania naturalnego charakteru otoczenia powinna zostać wybudowana z utwardzonej przepuszczalnej nawierzchni (na wzór odcinka od przystanku tramwaju wodnego do podjazdu przy ul. Marii Panny.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
Zachodnia strona południowego cypla Ostrowa Tumskiego; wschodni, dolny taras rzeki WartyInne istotne informacje dotyczące lokalizacji
-Uzasadnienie realizacji projektu
Uzupełnienie realizowanego obecnie projektu Kładki Berdychowskiej o bezpośredni i jedyny zjazd na dolny taras Warty dla osób niepełnosprawnych i rowerzystów.
Poprawa bezpieczeństwa poprzez bezpośrednie połączenie z zabytkową, reprezentacyjną częścią Ostrowa Tumskiego omijające wąskie, zamieszkałe i nieatrakcyjne turystycznie uliczki Zagórza.
Poprawa dostępności do zielonych terenów nadwarciańskich wykorzystywanych już dziś do wypoczynku i rekraacji.
Ekologiczny charakter ścieżki poprowadzony po istniejącym ( naturalnie wydeptanym przez ludzi) ciągu komunikacyjnym.
Możliwość wykorzystania istniejącego podjazdu na teren EC Garbary (w niedalekiej przyszłości dużego osiedla mieszkaniowego)
Zgodność ze studium w zakresie „…wytyczenia bulwarów nadbrzeżnych wzdłuż obu brzegów rzeki Warty, jako łącznika pomiędzy różnymi funkcjonalnie terenami, przyległymi do rzeki oraz obszarami zieleni;…”
Możliwość docelowego połączenia z Parkiem Cytadela, Dworcem Garbary, Wartostradą wzdłuż Parku Szelągowskiego i domknięcia tym samym śródmiejskiego odcinka Wartostrady
Poprawa bezpieczeństwa poprzez bezpośrednie połączenie z zabytkową, reprezentacyjną częścią Ostrowa Tumskiego omijające wąskie, zamieszkałe i nieatrakcyjne turystycznie uliczki Zagórza.
Poprawa dostępności do zielonych terenów nadwarciańskich wykorzystywanych już dziś do wypoczynku i rekraacji.
Ekologiczny charakter ścieżki poprowadzony po istniejącym ( naturalnie wydeptanym przez ludzi) ciągu komunikacyjnym.
Możliwość wykorzystania istniejącego podjazdu na teren EC Garbary (w niedalekiej przyszłości dużego osiedla mieszkaniowego)
Zgodność ze studium w zakresie „…wytyczenia bulwarów nadbrzeżnych wzdłuż obu brzegów rzeki Warty, jako łącznika pomiędzy różnymi funkcjonalnie terenami, przyległymi do rzeki oraz obszarami zieleni;…”
Możliwość docelowego połączenia z Parkiem Cytadela, Dworcem Garbary, Wartostradą wzdłuż Parku Szelągowskiego i domknięcia tym samym śródmiejskiego odcinka Wartostrady
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Realizacja zjazdu umożliwia dostęp do terenów nadrzecznych dla osób niepełnosprawnych i będzie JEDYNYM miejscem w całej południowej części cypla Ostrowa Tumskiego posiadającą taką funkcję.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
Projekt | 150 000 |
Budowa zjazdu wraz ze ścieżką | 1 850 000 |
SUMA: | 2 000 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: | 150 000 |
Dodatkowe załączniki
Domknięcie Wartostrady | Domkni_cie wartostrady.jpg |
Lokalizacja | Lokalizacja i przebieg.jpg |
Przykład zjazdu - ul. Rychlewskiego | Przyk_adowy zjazd z ul.Rychlewskiego.JPG |
Ścieżka | Dolny taras_przystanek tramwaju wodnego.jpg |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami wstępnie rekomenduje projekt do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Z uwagi na charakter projektu, Wydział Gospodarki Nieruchomościami UMP przekazuje projekt do Zarządu Dróg Miejskich, Zarządu Zieleni Miejskiej, Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta oraz Wydziału Urbanistyki i Architektury UMP.
Z uwagi na prowadzone postępowanie w tut. Wydziale, informujemy że ewentualna realizacja projektu nie może przebiegać przez część nieruchomości oznaczonej ewidencyjnie jako: 04/15/37/70, która przeznaczona jest w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod funkcję 4MN.
Informujemy, iż ewentualna realizacja projektu możliwa będzie pod warunkiem wyrażenia zgody na realizacje i utrzymanie terenu przez BKPiRM lub ZDM a projekt zrealizowany zostanie na nieruchomościach będących własnością Miasta Poznania lub Skarbu Państwa we władania Miasta.
Przy realizacji projektu należy mieć na uwadze ograniczenie związane z istniejącymi
sieciami uzbrojenia terenu znajdującymi się na nieruchomościach.
--------------
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu:
tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta):
tak
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania:
nie
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności:
nie
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich:
nie
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu:
nie
7. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem:
nie
Zespół obradował w składzie: Martin Radziwonka i Kamila Żurek w dniu 18.07.2024 r.
Opiniowanie projektu przez:
-
zarządca terenu
:
Biuro Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Biuro Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta opiniuje pozytywnie projekt. Projekt nie koliduje z projektem opaski. Projekt należy skonsultować z ZDM/PIM, którzy realizują inwestycję kładki Berdychowskiej. W kontekście obecnego przebiegu Wartostrady na zachodnim brzegu oraz w rejonie cypla za Mostem Bolesława Chrobrego – BKPiRM przeciwwskazań dla powstania takiego połączenia. Proponowana nowa ścieżka nie wydaje się ingerować w istniejącą infrastrukturę Wartostrady. W przypadku jednak ewentualnego prowadzenia prac na Wartostradzie i powstania zniszczeń - w szczególności z uwagi na obowiązujący jeszcze okres trwałości projektu - bezwzględnie konieczne będzie odtworzenie ścieżek.Zespół Obradował w składzie: Weronika Sińska-Mikuła, Karolia Milewska, Marta Świątkowska, Marta Kaźmierska, Ewa Siwińska -
dodatkowa rekomendacja:
Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków (MKZ)
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Przedstawiony projekt zlokalizowano na terenie zespołów urbanistyczno-architektonicznych wpisanych do rejestru zabytków pod nr A 239 decyzją z dnia 06.10.1982 r., na planowane prace konieczne jest uzyskanie pozwolenia konserwatorskiego. Miejski Konserwator Zabytków pozytywnie opiniuje projekt, jego realizacja korzystnie wpłynie na połączenie ze sobą ciągów pieszo-rowerowych. Projektowana ścieżka musi być spójna z Wartostradą oraz Kładką Berdychowską.Zespół Obradował w składzie: Joanna Czech, Zuzanna Skoczylas -
dodatkowa rekomendacja:
Poznańskie Inwestycje Miejskie (PIM)
Karta Oceny Projektu Uzasadnienie "PIM: Teren jest zarządzany przez Wody Polskie – konieczność uzgodnień z tym podmiotem. Dodatkowo zwracamy uwagę, że zejście o takim charakterze istnieje „na dziko” po wschodniej stronie Zagórza (na wysokości posesji ul. Wieżowa 55-61) W każdym razie jeżeli chodzi o wpływ na realizację MB to nie ma tu kolizji i można by to zrealizować zaraz za schodami terenowymi. Realizacja takiego zejścia nie znajduje się w zakresie MB. Koszt realny – wnioskodawca konsultował się z nami w tym zakresie (pod kątem kosztu pochylni na Berdychowie)."Zespół Obradował w składzie: ---- -
dodatkowa rekomendacja:
Wydział Urbanistyki i Architektury (WUiA)
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Wskazany teren objęty jest mpzp „W rejonie Zagórza” w Poznaniu, mpzp „Rejon Ostrowa Tumskiego” w Poznaniu – część południowa i mpzp „Rejon Ostrowa Tumskiego” w Poznaniu – część katedralna. mpzp „W rejonie Zagórza” w Poznaniu - teren oznaczony w planie jako 1kxr - publiczne ciągi pieszo-rowerowe - teren oznaczony w planie jako 1ZP/ZZ - publiczne ciągi pieszo-rowerowe 1) przeznaczenie zgodnie z § 12, ust. 1, lit.a) dla terenu 1kxr: a) ustala się lokalizację ciągów pieszych i rowerowych lub pieszo-rowerowych, 2) przeznaczenie zgodnie z § 9, ust. 2, lit.c) dla terenu 1ZP/ZZ a) dopuszcza się lokalizację: ciągów pieszych, rowerowych i pieszo-rowerowych, innych niż ustalone planem; mpzp „Rejon Ostrowa Tumskiego” w Poznaniu – część południowa - teren oznaczony w planie jako ZP/ZZ - teren publicznej zieleni urządzonej, częściowo obszar bezpośredniego zagrożenia powodzią, 1) przeznaczenie zgodnie z § 9, ust. 2, lit.c) dla terenu ZP/ZZ a) dopuszcza się lokalizację: ciągów pieszych, rowerowych i pieszo-rowerowych, innych niż ustalone planem; mpzp „Rejon Ostrowa Tumskiego” w Poznaniu – część katedralna. - teren oznaczony w planie jako 1ZP/ZZ - teren publicznej zieleni urządzonej, częściowo obszar bezpośredniego zagrożenia powodzią, 1) przeznaczenie zgodnie z § 4, ust. 2, dla terenu 1ZP/ZZ a) ustala się lokalizację dróg pieszych, ścieżek rowerowych, obiektów mostowych, zgodnie z rysunkiem planu; Wnioski: Inwestycja planowana jest na obszarach zagrożenia powodziowąZespół Obradował w składzie: Beata Horoszko-Makarska, Joanna Sumisławska, Agnieszka Walczak, Bartosz Putz
Opinie Komisji Dialogu Obywatelskiego:
-
dodatkowa rekomendacja:
KDO przy Wydziale Klimatu i Środowiska
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie KDO ds. środowiska opiniuje projekt pozytywnie, z poniższymi zastrzeżeniami. Budowa ścieżki pieszo-rowerowej będzie się wiązało z ubytkiem powierzchni biologicznie czynnej. Jest ona jednak zasadna, ze względu na poprawę dostępności terenów rekreacyjnych dla pieszych i rowerzystów. Dla zmniejszenia negatywnego oddziaływania na istniejącą zieleń i ogólnie przyrodę należy: - wszelkie prace budowlane powinny być przeprowadzone bez wycinki drzew lub ich uszkadzania. W przypadku kolizji z drzewami należy ścieżkę lokalnie zwęzić lub przesunąć, tak żeby zachować drzewa. - najlepiej nie planować jakiegokolwiek oświetlenia, a w przypadku gdyby jednak zostało zaprojektowane to powinno być wyłączane w późnych godzinach nocy np. w godz. 22:00 - 6:00.Zespół Obradował w składzie: KDO ds. środowiska
Opinie Rad Osiedli:
-
Administrator Osiedla - OSIEDLE OSTRÓW TUMSKI-ŚRÓDKA-ZAWADY-KOMANDORIA
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takZespół Obradował w składzie: Dawid Bugajski, Antoni Cofta, Gerard Cofta, Zbysław Jankowski, Maciej Janku, Cyryl Kwaśniewski, Zenona Leś, Tomasz Luch, Anna Nachaczewska, Jarosław Nowicki, Paweł Pawełczyk, Ewa Suchora, Beata UrbańskaKryteria zasadnicze Czy projekt jest funkcjonalny? - takCzy projekt jest zgodny z istniejącą infrastrukturą? - takCzy realizacja projektu pozytywnie wpłynie na otoczenie? - takCzy projekt zaspokaja potrzeby lokalne? - tak