Kładka Berdychowska i co dalej!?
Kategoria
Projekt ogólnomiejski duży
Nazwa projektu
Kładka Berdychowska i co dalej!?
Skrócony opis projektu
Jedyny zjazd dla rowerzystów i osób niepełnosprawnych z Kładki Berdychowskiej na wyspę!
Opis projektu
Projekt zakłada budowę JEDYNEGO zjazdu na dolny taras Warty oraz odcinka "ekologicznej" ścieżki pieszo rowerowej łączącego Kładkę Berdychowską z zabytkową częścią Ostrowa Tumskiego. Stanowi on uzupełnienie obecnie realizowanej inwestycji umożliwiając wygodne, bezkolizyjne i bezpieczne rozprowadzenie ruchu pieszo rowerowego bezpośrednio w kierunku zabytkowej, reprezentacyjnej części Ostrowa Tumskiego oraz domyka pętlę Wartostrady. Z założenia zjazd powinien być zjazdem prostym na wzór istniejących zjazdów np. z ulicy Rychlewskiego na Wartostradę nad Cybiną. Zjazd powinien w najmniejszym możliwym stopniu ingerować w naturalny wygląd skarpy. Sama ścieżka poprowadzona dolnym tarasem Warty, ze względów ekologicznych i dla zachowania naturalnego charakteru otoczenia powinna zostać wybudowana z utwardzonej przepuszczalnej nawierzchni (na wzór odcinka od przystanku tramwaju wodnego do podjazdu przy ul. Marii Panny.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
Zachodnia strona południowego cypla Ostrowa Tumskiego; wschodni, dolny taras rzeki WartyInne istotne informacje dotyczące lokalizacji
-Uzasadnienie realizacji projektu
Uzupełnienie realizowanego obecnie projektu Kładki Berdychowskiej o bezpośredni i jedyny zjazd na dolny taras Warty dla osób niepełnosprawnych i rowerzystów.
Poprawa bezpieczeństwa poprzez bezpośrednie połączenie z zabytkową, reprezentacyjną częścią Ostrowa Tumskiego omijające wąskie, zamieszkałe i nieatrakcyjne turystycznie uliczki Zagórza.
Poprawa dostępności do zielonych terenów nadwarciańskich wykorzystywanych już dziś do wypoczynku i rekraacji.
Ekologiczny charakter ścieżki poprowadzony po istniejącym ( naturalnie wydeptanym przez ludzi) ciągu komunikacyjnym.
Możliwość wykorzystania istniejącego podjazdu na teren EC Garbary (w niedalekiej przyszłości dużego osiedla mieszkaniowego)
Zgodność ze studium w zakresie „…wytyczenia bulwarów nadbrzeżnych wzdłuż obu brzegów rzeki Warty, jako łącznika pomiędzy różnymi funkcjonalnie terenami, przyległymi do rzeki oraz obszarami zieleni;…”
Możliwość docelowego połączenia z Parkiem Cytadela, Dworcem Garbary, Wartostradą wzdłuż Parku Szelągowskiego i domknięcia tym samym śródmiejskiego odcinka Wartostrady
Poprawa bezpieczeństwa poprzez bezpośrednie połączenie z zabytkową, reprezentacyjną częścią Ostrowa Tumskiego omijające wąskie, zamieszkałe i nieatrakcyjne turystycznie uliczki Zagórza.
Poprawa dostępności do zielonych terenów nadwarciańskich wykorzystywanych już dziś do wypoczynku i rekraacji.
Ekologiczny charakter ścieżki poprowadzony po istniejącym ( naturalnie wydeptanym przez ludzi) ciągu komunikacyjnym.
Możliwość wykorzystania istniejącego podjazdu na teren EC Garbary (w niedalekiej przyszłości dużego osiedla mieszkaniowego)
Zgodność ze studium w zakresie „…wytyczenia bulwarów nadbrzeżnych wzdłuż obu brzegów rzeki Warty, jako łącznika pomiędzy różnymi funkcjonalnie terenami, przyległymi do rzeki oraz obszarami zieleni;…”
Możliwość docelowego połączenia z Parkiem Cytadela, Dworcem Garbary, Wartostradą wzdłuż Parku Szelągowskiego i domknięcia tym samym śródmiejskiego odcinka Wartostrady
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Realizacja zjazdu umożliwia dostęp do terenów nadrzecznych dla osób niepełnosprawnych i będzie JEDYNYM miejscem w całej południowej części cypla Ostrowa Tumskiego posiadającą taką funkcję.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
Projekt | 150 000 |
Budowa zjazdu wraz ze ścieżką | 1 850 000 |
SUMA: | 2 000 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: | 150 000 |
Dodatkowe załączniki
Domknięcie Wartostrady | Domkni_cie wartostrady.jpg |
Lokalizacja | Lokalizacja i przebieg.jpg |
Przykład zjazdu - ul. Rychlewskiego | Przyk_adowy zjazd z ul.Rychlewskiego.JPG |
Ścieżka | Dolny taras_przystanek tramwaju wodnego.jpg |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami wstępnie rekomenduje projekt do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Z uwagi na charakter projektu, Wydział Gospodarki Nieruchomościami UMP przekazuje projekt do Zarządu Dróg Miejskich, Zarządu Zieleni Miejskiej, Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta oraz Wydziału Urbanistyki i Architektury UMP.
Z uwagi na prowadzone postępowanie w tut. Wydziale, informujemy że ewentualna realizacja projektu nie może przebiegać przez część nieruchomości oznaczonej ewidencyjnie jako: 04/15/37/70, która przeznaczona jest w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod funkcję 4MN.
Informujemy, iż ewentualna realizacja projektu możliwa będzie pod warunkiem wyrażenia zgody na realizacje i utrzymanie terenu przez BKPiRM lub ZDM a projekt zrealizowany zostanie na nieruchomościach będących własnością Miasta Poznania lub Skarbu Państwa we władania Miasta.
Przy realizacji projektu należy mieć na uwadze ograniczenie związane z istniejącymi
sieciami uzbrojenia terenu znajdującymi się na nieruchomościach.
--------------
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu:
tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta):
tak
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania:
nie
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności:
nie
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich:
nie
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu:
nie
7. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem:
nie
Zespół obradował w składzie: Martin Radziwonka i Kamila Żurek w dniu 18.07.2024 r.
Opiniowanie projektu przez:
-
zarządca terenu
:
Biuro Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Biuro Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta opiniuje pozytywnie projekt. Projekt nie koliduje z projektem opaski. Projekt należy skonsultować z ZDM/PIM, którzy realizują inwestycję kładki Berdychowskiej. W kontekście obecnego przebiegu Wartostrady na zachodnim brzegu oraz w rejonie cypla za Mostem Bolesława Chrobrego – BKPiRM przeciwwskazań dla powstania takiego połączenia. Proponowana nowa ścieżka nie wydaje się ingerować w istniejącą infrastrukturę Wartostrady. W przypadku jednak ewentualnego prowadzenia prac na Wartostradzie i powstania zniszczeń - w szczególności z uwagi na obowiązujący jeszcze okres trwałości projektu - bezwzględnie konieczne będzie odtworzenie ścieżek.Zespół Obradował w składzie: Weronika Sińska-Mikuła, Karolia Milewska, Marta Świątkowska, Marta Kaźmierska, Ewa Siwińska -
dodatkowa rekomendacja:
Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków (MKZ)
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Przedstawiony projekt zlokalizowano na terenie zespołów urbanistyczno-architektonicznych wpisanych do rejestru zabytków pod nr A 239 decyzją z dnia 06.10.1982 r., na planowane prace konieczne jest uzyskanie pozwolenia konserwatorskiego. Miejski Konserwator Zabytków pozytywnie opiniuje projekt, jego realizacja korzystnie wpłynie na połączenie ze sobą ciągów pieszo-rowerowych. Projektowana ścieżka musi być spójna z Wartostradą oraz Kładką Berdychowską.Zespół Obradował w składzie: Joanna Czech, Zuzanna Skoczylas -
dodatkowa rekomendacja:
Poznańskie Inwestycje Miejskie (PIM)
Karta Oceny Projektu Uzasadnienie "PIM: Teren jest zarządzany przez Wody Polskie – konieczność uzgodnień z tym podmiotem. Dodatkowo zwracamy uwagę, że zejście o takim charakterze istnieje „na dziko” po wschodniej stronie Zagórza (na wysokości posesji ul. Wieżowa 55-61) W każdym razie jeżeli chodzi o wpływ na realizację MB to nie ma tu kolizji i można by to zrealizować zaraz za schodami terenowymi. Realizacja takiego zejścia nie znajduje się w zakresie MB. Koszt realny – wnioskodawca konsultował się z nami w tym zakresie (pod kątem kosztu pochylni na Berdychowie)."Zespół Obradował w składzie: ---- -
dodatkowa rekomendacja:
Wydział Urbanistyki i Architektury (WUiA)
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Wskazany teren objęty jest mpzp „W rejonie Zagórza” w Poznaniu, mpzp „Rejon Ostrowa Tumskiego” w Poznaniu – część południowa i mpzp „Rejon Ostrowa Tumskiego” w Poznaniu – część katedralna. mpzp „W rejonie Zagórza” w Poznaniu - teren oznaczony w planie jako 1kxr - publiczne ciągi pieszo-rowerowe - teren oznaczony w planie jako 1ZP/ZZ - publiczne ciągi pieszo-rowerowe 1) przeznaczenie zgodnie z § 12, ust. 1, lit.a) dla terenu 1kxr: a) ustala się lokalizację ciągów pieszych i rowerowych lub pieszo-rowerowych, 2) przeznaczenie zgodnie z § 9, ust. 2, lit.c) dla terenu 1ZP/ZZ a) dopuszcza się lokalizację: ciągów pieszych, rowerowych i pieszo-rowerowych, innych niż ustalone planem; mpzp „Rejon Ostrowa Tumskiego” w Poznaniu – część południowa - teren oznaczony w planie jako ZP/ZZ - teren publicznej zieleni urządzonej, częściowo obszar bezpośredniego zagrożenia powodzią, 1) przeznaczenie zgodnie z § 9, ust. 2, lit.c) dla terenu ZP/ZZ a) dopuszcza się lokalizację: ciągów pieszych, rowerowych i pieszo-rowerowych, innych niż ustalone planem; mpzp „Rejon Ostrowa Tumskiego” w Poznaniu – część katedralna. - teren oznaczony w planie jako 1ZP/ZZ - teren publicznej zieleni urządzonej, częściowo obszar bezpośredniego zagrożenia powodzią, 1) przeznaczenie zgodnie z § 4, ust. 2, dla terenu 1ZP/ZZ a) ustala się lokalizację dróg pieszych, ścieżek rowerowych, obiektów mostowych, zgodnie z rysunkiem planu; Wnioski: Inwestycja planowana jest na obszarach zagrożenia powodziowąZespół Obradował w składzie: Beata Horoszko-Makarska, Joanna Sumisławska, Agnieszka Walczak, Bartosz Putz
Opinie Rad Osiedli:
- Administrator Osiedla - OSIEDLE OSTRÓW TUMSKI-ŚRÓDKA-ZAWADY-KOMANDORIA