Drogi Kwiaty


Kategoria
projekt rejonowy mały > 10 - Świerczewo, Wilda, Zielony Dębiec
Nazwa projektu
Drogi Kwiaty
Skrócony opis projektu
Zadbajmy o zieleń i kolory w wąskich pasach drogowych pomiędzy jezdnią a chodnikiem.
Opis projektu
W ramach Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego proponujemy projekt „Drogi Kwiaty” – inicjatywę mającą na celu poprawę jakości powietrza oraz estetyki miasta poprzez zakolorowanie wąskich pasów drogowych pomiędzy jezdnią a chodnikiem lub chodnikiem a murem. Zielone przestrzenie w miejskim krajobrazie nie tylko upiększają otoczenie, ale pełnią również kluczową rolę w walce ze smogiem i poprawie komfortu życia mieszkańców.

Wąskie pasy zieleni wzdłuż ulic są często zaniedbywane, a przecież mogą stanowić istotny element miejskiej infrastruktury ekologicznej. Wprowadzenie odpowiednio dobranych kwiatów, traw i roślin odpornych na trudne warunki miejskie, takich jak susza i zanieczyszczenia (np Festuca ovina - kostrzewa owcza), może znacząco poprawić jakość powietrza. Rośliny te absorbują zanieczyszczenia, redukują pyły i emitują tlen, co przyczynia się do obniżenia poziomu smogu.
Dzięki nim nasze miasto stanie się bardziej kolorowe i przyjazne dla mieszkańców oraz środowiska, szczególnie w bocznych ulicach, mniej reprezentacyjnych, gdzie naprawdę niewiele potrzeba by poprawić byt mieszkańców, ochronić rozjeżdżanie poboczy i przyczynić się do zbierania pyłu z hamulców - istotnego składnika miejskiego smogu, który obecnie jest często pomijany przy rozważaniach infrastruktury ekologicznej. Więcej specjalistycznych traw to także mniej koszenia.

Realizacja projektu „Drogi Kwiaty” przyniesie liczne korzyści. Po pierwsze, zieleń w mieście działa jak naturalny filtr, redukując ilość szkodliwych substancji w powietrzu. Po drugie, trawy i rośliny w pasach drogowych przyczyniają się do obniżenia temperatury otoczenia poprzez efekt chłodzenia, co jest szczególnie ważne w upalne dni. Po trzecie, zielone pasy przydrożne poprawiają estetykę miasta, co ma pozytywny wpływ na samopoczucie mieszkańców i podnosi jakość życia.

Projekt „Drogi Kwiaty” to inwestycja w zdrowie, estetykę i przyszłość naszego miasta. Zadbajmy o zieleń i kolory w wąskich pasach drogowych pomiędzy jezdnią a chodnikiem, aby wspólnie walczyć ze smogiem i tworzyć przyjazne, zdrowe środowisko dla mieszkańców. Razem możemy uczynić Poznań piękniejszym i zdrowszym miejscem do życia!
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu

Ulica, rejon ulic

ul. Czechosłowacka, Dolna Wilda, 28 Czerwca 1956 r. 56

Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji

Miejsca do uzgodnienia z radami osiedli i mieszkańcami
Uzasadnienie realizacji projektu
Realizacja projektu „Drogi Kwiaty” jest kluczowa dla poprawy jakości powietrza i estetyki Poznania. Wąskie pasy zieleni między jezdnią a chodnikiem są często zaniedbywane, mimo że mogą pełnić istotną rolę w miejskim ekosystemie. Wprowadzenie odpornych na suszę i zanieczyszczenia gatunków kwiatów i traw, takich jak Festuca ovina czy Poa compressa, pozwoli na efektywne wykorzystanie tych przestrzeni.

Zieleń miejska działa jako naturalny filtr, redukując poziom szkodliwych substancji w powietrzu, co bezpośrednio przyczynia się do obniżenia smogu szczególnie często pomijanego aspektu smogu powstającego na skutek hamowania samochodów. Ponadto, rośliny te obniżają temperaturę otoczenia poprzez efekt chłodzenia, co jest szczególnie ważne w upalne dni. Zielone pasy poprawiają także estetykę miasta, wpływając pozytywnie na samopoczucie mieszkańców i podnosząc jakość życia.

Projekt „Drogi Kwiaty” to inwestycja w zdrowie, ekologię i przyszłość Poznania, przynosząca wymierne korzyści ekologiczne i społeczne a jednocześnie ograniczając przestrzeń, która trzeba kosić.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego: TAK
Projekt „Droga Trawa” jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego, co oznacza, że uwzględnia potrzeby wszystkich mieszkańców, w tym osób z niepełnosprawnościami. Projekt zapewnia dostępność i użyteczność dla wszystkich.

Zielone pasy drogowe nie będą przeszkodą ani barierą architektoniczną dla osób poruszających się na wózkach, z balkonikami czy z innymi urządzeniami wspomagającymi mobilność. Lokalizacja zieleni w wąskich pasach między jezdnią a chodnikiem zapewnia, że nie będą one kolidować z ciągami pieszymi ani ścieżkami rowerowymi, co pozwala na swobodne korzystanie z infrastruktury miejskiej przez wszystkich mieszkańców.

Ponadto, projekt zakłada zastosowanie roślin, które wymagają minimalnej pielęgnacji i nie rosną zbyt wysoko, co zapewnia dobrą widoczność i nie ogranicza percepcji przestrzeni, co jest ważne dla osób z ograniczeniami wzroku. Estetyczne i funkcjonalne zieleńce przyczynią się do poprawy jakości życia wszystkich mieszkańców, tworząc przyjazne, dostępne i zdrowe otoczenie.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu Koszt [w zł]
Nasadzenia odpowiednich roślin 50 000
SUMA: 50 000
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: 5 000
Dodatkowe załączniki
Nie dodano załączników.
Kontakt do wnioskodawcy
Imię i nazwisko Maciej Bartkowiak
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami wstępnie rekomenduje projekt do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Wydział Gospodarki Nieruchomościami UMP przekazuje projekt do kolejnego etapu wyłącznie na nieruchomościach będących zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa zarządzanych przez ZDM. Zwracamy się z prośbą o zaopiniowanie projektu przez Zarząd Dróg Miejskich Podane w zgłoszeniu ulice: Czechosłowacka, Dolna Wilda i 28 Czerwca 1956 r. są w administracji ZDM.
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu: tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta): tak
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania: nie dotyczy
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności: nie dotyczy
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich: nie
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu: nie
7. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem: nie
Zespół obradował w składzie: Michał Urbański, Kamila Żurek, w dniu 03.07.2024 r.

Opiniowanie projektu przez:

  • zarządca terenu : Zarząd Dróg Miejskich (ZDM)
    Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: tak
    Uzasadnienie Projekt rekomendowany do realizacji. Przewidziana realizacji zadania do wysokości środków finansowych. Ostateczny zakres realizacji określony zostanie przez dokumentację.
    Zespół Obradował w składzie: Krzysztof Olejniczak, Radosław Ciesielski, Piotr Libicki, Grzegorz Pluta, Izabella Kasprzak, Paulina Gowin-Sikora, Damian Koziński,
    Kryteria zasadnicze
    1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak
    2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:
    • zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
    • innymi uchwałami Rady,
    • zarządzeniami Prezydenta
    - tak
    3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie
    4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak
    5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie
    6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO25. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak
    7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie
    - Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy
    8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie
    9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie
    10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie
    11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2025 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzenia czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak
    12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie
    13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie
    14. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie
    15. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
    a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
    b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
    c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
    d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
    e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
    f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak
    16. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie
    16. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Ochrony Środowiska? - nie
    17. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
    W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - tak
    KOSZTY
    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 50 000 zł
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - 5 000 zł
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO25? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie

    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 50 000 zł
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - 10 000 zł
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO25? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie

Opinie Rad Osiedli:

  • Administrator Osiedla - OSIEDLE WILDA
    Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: tak
    Zespół Obradował w składzie: Banach Krzysztof, Bonk-Hammermeister Dorota, Felcyn Jan, Gładysiak Piotr, Górecka Halina, Górska Karolina, Hołoga Izabela, Klockiewicz Zbyszko, Kmita Grzegorz, Krajewska Natalia, Krauze Jędrzej, Łubiński Daniel, Okraska-Kandziora Natalia, Olszak Konrad, Przygórska Małgorzata, Schneck Michał, Stec Sylwia, Szymański Karol
    Kryteria zasadnicze
    Czy projekt jest funkcjonalny? - tak
    Czy projekt jest zgodny z istniejącą infrastrukturą? - tak
    Czy realizacja projektu pozytywnie wpłynie na otoczenie? - tak
    Czy projekt zaspokaja potrzeby lokalne? - tak
  • Administrator Osiedla - OSIEDLE ZIELONY DĘBIEC

  1. Możesz wyrazić poparcie dla propozycji lub ją odrzucić.

  2. Możesz dodać ją też do listy obserwowanych.

  3. Zobacz informacje na temat propozycji...

  4. ...dodaj tagi dla tej propozycji...

  5. ...lub podziel się propozycją z innymi za pośrednictwem Facebooka, Google+ lub Twittera.

  6. Nie tylko możesz oceniać komentarze...

  7. ...ale też przejrzeć odpowiedzi na nie...

  8. ...odpowiedzieć na komentarz...

  9. ...i napisać nowy komentarz.

  10. Lub pracować nad propozycją i wprowadzać alternatywne wersje.