Droga Trawka
Kategoria
Projekt ogólnomiejski duży w ramach Zielonego Budżetu
Nazwa projektu
Droga Trawka
Skrócony opis projektu
Zadbajmy o zieleń w wąskich pasach drogowych pomiędzy jezdnią a chodnikiem. Stop Smog!
Opis projektu
W ramach Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego proponujemy projekt „Droga Trawka” – inicjatywę mającą na celu poprawę jakości powietrza oraz estetyki miasta poprzez zazielenienie wąskich pasów drogowych pomiędzy jezdnią a chodnikiem lub chodnikiem a murem. Zielone przestrzenie w miejskim krajobrazie nie tylko upiększają otoczenie, ale pełnią również kluczową rolę w walce ze smogiem i poprawie komfortu życia mieszkańców.
Wąskie pasy zieleni wzdłuż ulic są często zaniedbywane, a przecież mogą stanowić istotny element miejskiej infrastruktury ekologicznej. Wprowadzenie odpowiednio dobranych traw i roślin odpornych na trudne warunki miejskie, takich jak susza i zanieczyszczenia (np Festuca ovina - kostrzewa owcza), może znacząco poprawić jakość powietrza. Rośliny te absorbują zanieczyszczenia, redukują pyły i emitują tlen, co przyczynia się do obniżenia poziomu smogu.
Dzięki nim nasze miasto stanie się bardziej zielone i przyjazne dla mieszkańców oraz środowiska, szczególnie w bocznych ulicach, mniej reprezentacyjnych, gdzie naprawdę niewiele potrzeba by poprawić byt mieszkańców, ochronić rozjeżdżanie poboczy i przyczynić się do zbierania pyłu z hamulców - istotnego składnika miejskiego smogu, który obecnie jest często pomijany przy rozważaniach infrastruktury ekologicznej. Więcej specjalistycznych traw to także mniej koszenia.
Realizacja projektu „Droga Trawka” przyniesie liczne korzyści. Po pierwsze, zieleń w mieście działa jak naturalny filtr, redukując ilość szkodliwych substancji w powietrzu. Po drugie, trawniki i rośliny w pasach drogowych przyczyniają się do obniżenia temperatury otoczenia poprzez efekt chłodzenia, co jest szczególnie ważne w upalne dni. Po trzecie, zielone pasy przydrożne poprawiają estetykę miasta, co ma pozytywny wpływ na samopoczucie mieszkańców i podnosi jakość życia.
Projekt „Droga Trawka” to inwestycja w zdrowie, estetykę i przyszłość naszego miasta. Zadbajmy o zieleń w wąskich pasach drogowych pomiędzy jezdnią a chodnikiem, aby wspólnie walczyć ze smogiem i tworzyć przyjazne, zdrowe środowisko dla wszystkich poznaniaków. Razem możemy uczynić Poznań piękniejszym i zdrowszym miejscem do życia!
Wąskie pasy zieleni wzdłuż ulic są często zaniedbywane, a przecież mogą stanowić istotny element miejskiej infrastruktury ekologicznej. Wprowadzenie odpowiednio dobranych traw i roślin odpornych na trudne warunki miejskie, takich jak susza i zanieczyszczenia (np Festuca ovina - kostrzewa owcza), może znacząco poprawić jakość powietrza. Rośliny te absorbują zanieczyszczenia, redukują pyły i emitują tlen, co przyczynia się do obniżenia poziomu smogu.
Dzięki nim nasze miasto stanie się bardziej zielone i przyjazne dla mieszkańców oraz środowiska, szczególnie w bocznych ulicach, mniej reprezentacyjnych, gdzie naprawdę niewiele potrzeba by poprawić byt mieszkańców, ochronić rozjeżdżanie poboczy i przyczynić się do zbierania pyłu z hamulców - istotnego składnika miejskiego smogu, który obecnie jest często pomijany przy rozważaniach infrastruktury ekologicznej. Więcej specjalistycznych traw to także mniej koszenia.
Realizacja projektu „Droga Trawka” przyniesie liczne korzyści. Po pierwsze, zieleń w mieście działa jak naturalny filtr, redukując ilość szkodliwych substancji w powietrzu. Po drugie, trawniki i rośliny w pasach drogowych przyczyniają się do obniżenia temperatury otoczenia poprzez efekt chłodzenia, co jest szczególnie ważne w upalne dni. Po trzecie, zielone pasy przydrożne poprawiają estetykę miasta, co ma pozytywny wpływ na samopoczucie mieszkańców i podnosi jakość życia.
Projekt „Droga Trawka” to inwestycja w zdrowie, estetykę i przyszłość naszego miasta. Zadbajmy o zieleń w wąskich pasach drogowych pomiędzy jezdnią a chodnikiem, aby wspólnie walczyć ze smogiem i tworzyć przyjazne, zdrowe środowisko dla wszystkich poznaniaków. Razem możemy uczynić Poznań piękniejszym i zdrowszym miejscem do życia!
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
Wszystkie rejony ze szczególnym uwzględnieniem ulic na osiedlach poza "centrum"Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji
Po uzgodnieniach z osiedlami, wszędzie gdzie mamy dostateczną szerokość na zieleń, ale za mało na sadzenie drzew.Uzasadnienie realizacji projektu
Realizacja projektu „Droga Trawka” jest kluczowa dla poprawy jakości powietrza i estetyki Poznania. Wąskie pasy zieleni między jezdnią a chodnikiem są często zaniedbywane, mimo że mogą pełnić istotną rolę w miejskim ekosystemie. Wprowadzenie odpornych na suszę i zanieczyszczenia gatunków traw, takich jak Festuca ovina czy Poa compressa, pozwoli na efektywne wykorzystanie tych przestrzeni.
Zieleń miejska działa jako naturalny filtr, redukując poziom szkodliwych substancji w powietrzu, co bezpośrednio przyczynia się do obniżenia smogu szczególnie często pomijanego aspektu smogu powstającego na skutek hamowania samochodów. Ponadto, rośliny te obniżają temperaturę otoczenia poprzez efekt chłodzenia, co jest szczególnie ważne w upalne dni. Zielone pasy poprawiają także estetykę miasta, wpływając pozytywnie na samopoczucie mieszkańców i podnosząc jakość życia.
Projekt „Droga Trawka” to inwestycja w zdrowie, ekologię i przyszłość Poznania, przynosząca wymierne korzyści ekologiczne i społeczne a jednocześnie ograniczając przestrzeń, która trzeba kosić.
Zieleń miejska działa jako naturalny filtr, redukując poziom szkodliwych substancji w powietrzu, co bezpośrednio przyczynia się do obniżenia smogu szczególnie często pomijanego aspektu smogu powstającego na skutek hamowania samochodów. Ponadto, rośliny te obniżają temperaturę otoczenia poprzez efekt chłodzenia, co jest szczególnie ważne w upalne dni. Zielone pasy poprawiają także estetykę miasta, wpływając pozytywnie na samopoczucie mieszkańców i podnosząc jakość życia.
Projekt „Droga Trawka” to inwestycja w zdrowie, ekologię i przyszłość Poznania, przynosząca wymierne korzyści ekologiczne i społeczne a jednocześnie ograniczając przestrzeń, która trzeba kosić.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Projekt „Droga Trawka” jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego, co oznacza, że uwzględnia potrzeby wszystkich mieszkańców, w tym osób z niepełnosprawnościami. Projekt zapewnia dostępność i użyteczność dla wszystkich.
Zielone pasy drogowe nie będą przeszkodą ani barierą architektoniczną dla osób poruszających się na wózkach, z balkonikami czy z innymi urządzeniami wspomagającymi mobilność. Lokalizacja zieleni w wąskich pasach między jezdnią a chodnikiem zapewnia, że nie będą one kolidować z ciągami pieszymi ani ścieżkami rowerowymi, co pozwala na swobodne korzystanie z infrastruktury miejskiej przez wszystkich mieszkańców.
Ponadto, projekt zakłada zastosowanie roślin, które wymagają minimalnej pielęgnacji i nie rosną zbyt wysoko, co zapewnia dobrą widoczność i nie ogranicza percepcji przestrzeni, co jest ważne dla osób z ograniczeniami wzroku. Estetyczne i funkcjonalne zieleńce przyczynią się do poprawy jakości życia wszystkich mieszkańców, tworząc przyjazne, dostępne i zdrowe otoczenie.
Zielone pasy drogowe nie będą przeszkodą ani barierą architektoniczną dla osób poruszających się na wózkach, z balkonikami czy z innymi urządzeniami wspomagającymi mobilność. Lokalizacja zieleni w wąskich pasach między jezdnią a chodnikiem zapewnia, że nie będą one kolidować z ciągami pieszymi ani ścieżkami rowerowymi, co pozwala na swobodne korzystanie z infrastruktury miejskiej przez wszystkich mieszkańców.
Ponadto, projekt zakłada zastosowanie roślin, które wymagają minimalnej pielęgnacji i nie rosną zbyt wysoko, co zapewnia dobrą widoczność i nie ogranicza percepcji przestrzeni, co jest ważne dla osób z ograniczeniami wzroku. Estetyczne i funkcjonalne zieleńce przyczynią się do poprawy jakości życia wszystkich mieszkańców, tworząc przyjazne, dostępne i zdrowe otoczenie.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
Nasadzenia kompozycji traw, krzewów i drzew. | 2 000 000 |
SUMA: | 2 000 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: | 200 000 |
Dodatkowe załączniki
Nie dodano załączników. |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami nie rekomenduje projektu do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Wydział Gospodarki Nieruchomościami opiniuje projekt negatywnie i nie przekazuje do kolejnego etapu.
Zgodnie z Załącznikiem nr 1 do uchwały Nr XCIX/1950/VIII/2024 RADY MIASTA POZNANIA z dnia 26 marca 2024 r. "ZASADY I TRYB POZNAŃSKIEGO BUDŻETU OBYWATELSKIEGO 2025" :
§4 ust. 7, pkt. 5, lit. b " inne okoliczności uniemożliwiające realizację proponowanego projektu, w tym gdy: wnioskodawca nie określił dokładnej lokalizacji projektu, a wskazał jedynie ogólne założenia (np. teren osiedla, teren całego Poznania). Wszystkie projekty muszą mieć wskazaną precyzyjną lokalizację,"
oraz
§3 ust. 14, pkt. 2 "Do PBO25 można składać projekty, które w przypadku zadań inwestycyjnych (majątkowych) – spełniają warunek znajdowania się terenu, na którym ma być realizowany projekt, w zasobie Miasta lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta)".
Natomiast, wnioskodawce nie wskazał dokładnej lokalizacji i określił ją jako "Wszystkie rejony ze szczególnym uwzględnieniem ulic na osiedlach poza "centrum".
W związku z powyższym, nie ma możliwości określenia jakich nieruchomości dotyczy projekt oraz sprawdzenia ich pod kątem własności, prowadzonych postępowań itd.
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu:
nie
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta):
nie
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania:
nie dotyczy
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności:
nie dotyczy
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich:
nie dotyczy
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu:
nie
7. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem:
nie
Zespół obradował w składzie: Martin Radziwonka i Kamila Żurek w dniu 19.06.2024 r.
Złożone odwołanie
Treść odwołania:
Dziękuję za wstępną ocenę, zgadzam się z problematyką dokładnej realizacji - chciałbym wejść we współpracę z radami osiedli i mieszkańcami aby zdobyć dokładne namiary najbardziej potrzebnych rewitalizacji miejsc - stąd niechęć do bardzo dokładnego zapisu.
Mogę dostarczyć przykładowe dokładniejsze lokalizacje (jak rejon ulicy Estkowskiego, Lechicka, rejon ulicy Królowej Jadwigi, Czechosłowacka) jednak ogólniejszy zapis typu pasy drogowe, w których nie jest planowany remont w najbliższym czasie - wolałbym robić to ściśle z przedstawicielami miasta aby projekt był najbardziej pożyteczny jak to możliwe dla mieszkańców a uważam, że mieszkańcy ocenią go jako pożyteczny.
Proszę zatem o uwzględnienie odwołania i ewentualną pomoc.
Z poważaniem,
Maciej Bartkowiak