Droga Trawka


Kategoria
Projekt ogólnomiejski duży w ramach Zielonego Budżetu
Nazwa projektu
Droga Trawka
Skrócony opis projektu
Zadbajmy o zieleń w wąskich pasach drogowych pomiędzy jezdnią a chodnikiem. Stop Smog!
Opis projektu
W ramach Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego proponujemy projekt „Droga Trawka” – inicjatywę mającą na celu poprawę jakości powietrza oraz estetyki miasta poprzez zazielenienie wąskich pasów drogowych pomiędzy jezdnią a chodnikiem lub chodnikiem a murem. Zielone przestrzenie w miejskim krajobrazie nie tylko upiększają otoczenie, ale pełnią również kluczową rolę w walce ze smogiem i poprawie komfortu życia mieszkańców.

Wąskie pasy zieleni wzdłuż ulic są często zaniedbywane, a przecież mogą stanowić istotny element miejskiej infrastruktury ekologicznej. Wprowadzenie odpowiednio dobranych traw i roślin odpornych na trudne warunki miejskie, takich jak susza i zanieczyszczenia (np Festuca ovina - kostrzewa owcza), może znacząco poprawić jakość powietrza. Rośliny te absorbują zanieczyszczenia, redukują pyły i emitują tlen, co przyczynia się do obniżenia poziomu smogu.
Dzięki nim nasze miasto stanie się bardziej zielone i przyjazne dla mieszkańców oraz środowiska, szczególnie w bocznych ulicach, mniej reprezentacyjnych, gdzie naprawdę niewiele potrzeba by poprawić byt mieszkańców, ochronić rozjeżdżanie poboczy i przyczynić się do zbierania pyłu z hamulców - istotnego składnika miejskiego smogu, który obecnie jest często pomijany przy rozważaniach infrastruktury ekologicznej. Więcej specjalistycznych traw to także mniej koszenia.

Realizacja projektu „Droga Trawka” przyniesie liczne korzyści. Po pierwsze, zieleń w mieście działa jak naturalny filtr, redukując ilość szkodliwych substancji w powietrzu. Po drugie, trawniki i rośliny w pasach drogowych przyczyniają się do obniżenia temperatury otoczenia poprzez efekt chłodzenia, co jest szczególnie ważne w upalne dni. Po trzecie, zielone pasy przydrożne poprawiają estetykę miasta, co ma pozytywny wpływ na samopoczucie mieszkańców i podnosi jakość życia.

Projekt „Droga Trawka” to inwestycja w zdrowie, estetykę i przyszłość naszego miasta. Zadbajmy o zieleń w wąskich pasach drogowych pomiędzy jezdnią a chodnikiem, aby wspólnie walczyć ze smogiem i tworzyć przyjazne, zdrowe środowisko dla wszystkich poznaniaków. Razem możemy uczynić Poznań piękniejszym i zdrowszym miejscem do życia!
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu

Ulica, rejon ulic

Obsadzenia oraz pielęgnacja drzew na terenie Jeżyc i Grunwaldu.

Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji

Obsadzenia planowane są m.in. na ul. Bukowskiej, Przybyszewskiego, Ostatniej, Jeleniogórskiej, Szarotkowej, Kowalewickiej, Koszalińskiej, Druskiennickiej, Pileckiego, Słupskiej, Kościerzyńskiej, Literackiej, Wańkowicza, Jakiela, Kościerzyńskiej, Szamarzewskiego.
Uzasadnienie realizacji projektu
Realizacja projektu „Droga Trawka” jest kluczowa dla poprawy jakości powietrza i estetyki Poznania. Wąskie pasy zieleni między jezdnią a chodnikiem są często zaniedbywane, mimo że mogą pełnić istotną rolę w miejskim ekosystemie. Wprowadzenie odpornych na suszę i zanieczyszczenia gatunków traw, takich jak Festuca ovina czy Poa compressa, pozwoli na efektywne wykorzystanie tych przestrzeni.

Zieleń miejska działa jako naturalny filtr, redukując poziom szkodliwych substancji w powietrzu, co bezpośrednio przyczynia się do obniżenia smogu szczególnie często pomijanego aspektu smogu powstającego na skutek hamowania samochodów. Ponadto, rośliny te obniżają temperaturę otoczenia poprzez efekt chłodzenia, co jest szczególnie ważne w upalne dni. Zielone pasy poprawiają także estetykę miasta, wpływając pozytywnie na samopoczucie mieszkańców i podnosząc jakość życia.

Projekt „Droga Trawka” to inwestycja w zdrowie, ekologię i przyszłość Poznania, przynosząca wymierne korzyści ekologiczne i społeczne a jednocześnie ograniczając przestrzeń, która trzeba kosić.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego: TAK
Projekt „Droga Trawka” jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego, co oznacza, że uwzględnia potrzeby wszystkich mieszkańców, w tym osób z niepełnosprawnościami. Projekt zapewnia dostępność i użyteczność dla wszystkich.

Zielone pasy drogowe nie będą przeszkodą ani barierą architektoniczną dla osób poruszających się na wózkach, z balkonikami czy z innymi urządzeniami wspomagającymi mobilność. Lokalizacja zieleni w wąskich pasach między jezdnią a chodnikiem zapewnia, że nie będą one kolidować z ciągami pieszymi ani ścieżkami rowerowymi, co pozwala na swobodne korzystanie z infrastruktury miejskiej przez wszystkich mieszkańców.

Ponadto, projekt zakłada zastosowanie roślin, które wymagają minimalnej pielęgnacji i nie rosną zbyt wysoko, co zapewnia dobrą widoczność i nie ogranicza percepcji przestrzeni, co jest ważne dla osób z ograniczeniami wzroku. Estetyczne i funkcjonalne zieleńce przyczynią się do poprawy jakości życia wszystkich mieszkańców, tworząc przyjazne, dostępne i zdrowe otoczenie.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu Koszt [w zł]
Nasadzenia kompozycji traw, krzewów i drzew oraz prac pielęgnacyjnych 800 000
SUMA: 800 000
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: 200 000
Dodatkowe załączniki
Nie dodano załączników.
Kontakt do wnioskodawcy
Imię i nazwisko Maciej Bartkowiak
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami nie rekomenduje projektu do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Wydział Gospodarki Nieruchomościami opiniuje projekt negatywnie i nie przekazuje do kolejnego etapu. Zgodnie z Załącznikiem nr 1 do uchwały Nr XCIX/1950/VIII/2024 RADY MIASTA POZNANIA z dnia 26 marca 2024 r. "ZASADY I TRYB POZNAŃSKIEGO BUDŻETU OBYWATELSKIEGO 2025" : §4 ust. 7, pkt. 5, lit. b " inne okoliczności uniemożliwiające realizację proponowanego projektu, w tym gdy: wnioskodawca nie określił dokładnej lokalizacji projektu, a wskazał jedynie ogólne założenia (np. teren osiedla, teren całego Poznania). Wszystkie projekty muszą mieć wskazaną precyzyjną lokalizację," oraz §3 ust. 14, pkt. 2 "Do PBO25 można składać projekty, które w przypadku zadań inwestycyjnych (majątkowych) – spełniają warunek znajdowania się terenu, na którym ma być realizowany projekt, w zasobie Miasta lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta)". Natomiast, wnioskodawce nie wskazał dokładnej lokalizacji i określił ją jako "Wszystkie rejony ze szczególnym uwzględnieniem ulic na osiedlach poza "centrum". W związku z powyższym, nie ma możliwości określenia jakich nieruchomości dotyczy projekt oraz sprawdzenia ich pod kątem własności, prowadzonych postępowań itd.
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu: nie
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta): nie
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania: nie dotyczy
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności: nie dotyczy
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich: nie dotyczy
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu: nie
7. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem: nie
Zespół obradował w składzie: Martin Radziwonka i Kamila Żurek w dniu 19.06.2024 r.
Złożone odwołanie
Treść odwołania: Dziękuję za wstępną ocenę, zgadzam się z problematyką dokładnej realizacji - chciałbym wejść we współpracę z radami osiedli i mieszkańcami aby zdobyć dokładne namiary najbardziej potrzebnych rewitalizacji miejsc - stąd niechęć do bardzo dokładnego zapisu. Mogę dostarczyć przykładowe dokładniejsze lokalizacje (jak rejon ulicy Estkowskiego, Lechicka, rejon ulicy Królowej Jadwigi, Czechosłowacka) jednak ogólniejszy zapis typu pasy drogowe, w których nie jest planowany remont w najbliższym czasie - wolałbym robić to ściśle z przedstawicielami miasta aby projekt był najbardziej pożyteczny jak to możliwe dla mieszkańców a uważam, że mieszkańcy ocenią go jako pożyteczny. Proszę zatem o uwzględnienie odwołania i ewentualną pomoc. Z poważaniem, Maciej Bartkowiak
Decyzja ostateczna po odwołaniu:
Projekt jest rekomendowany do realizacji - TAK
Uzasadnienie zmieniono rekomendację na pozytywna
Udokumentowanie kontaktu z Wnioskodawcą spotkanie odwoławcze: 16/09/24 g. 11:00
Zespół Obradował w składzie P.Pawełczak, K.Żurek, M.Raddziwonka, M.Rucka, M.Sobczak, A.Szulc, D,Koziński, W. Potapowicz

  1. Możesz wyrazić poparcie dla propozycji lub ją odrzucić.

  2. Możesz dodać ją też do listy obserwowanych.

  3. Zobacz informacje na temat propozycji...

  4. ...dodaj tagi dla tej propozycji...

  5. ...lub podziel się propozycją z innymi za pośrednictwem Facebooka, Google+ lub Twittera.

  6. Nie tylko możesz oceniać komentarze...

  7. ...ale też przejrzeć odpowiedzi na nie...

  8. ...odpowiedzieć na komentarz...

  9. ...i napisać nowy komentarz.

  10. Lub pracować nad propozycją i wprowadzać alternatywne wersje.