Nowa Grochowska: buspas i rowery


Kategoria
projekt rejonowy duży > 5 - Grunwald Północ, Grunwald Południe, Stary Grunwald
Nazwa projektu
Nowa Grochowska: buspas i rowery
Skrócony opis projektu
Buspasy z dopuszczonym ruchem rowerowym na ul. Grochowskiej od Łazarza aż po Bukowską
Opis projektu
Projekt zakłada wydzielenie buspasów na ul. Grochowskiej od Hetmańskiej do Bukowskiej w obu kierunkach.
Na całej długości ulicy na zewnętrznych pasach powstać by miały buspasy z dopuszczeniem rowerów i taksówek.
Wyłączone ze zmiany byłyby dojazdy do skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. W odpowiedniej odległości od tych skrzyżowań wyznaczonej w projektach przez inżyniera ruch ogólny mógłby zajmować całą szerokość jezdni. Zmiana nie wpłynie na przepustowość ruchu na skrzyżowaniach, ale przyspieszy autobusy, poprawi bezpieczeństwo ruchu rowerowego i pieszego. Na odcinku od ul. Marcelińskiej do ul. Świt można zachować obecne zasady parkowania nocnego.
Grochowską jeżdżą popularne i pokonujące długie dystanse przez całe miasto linie: 163, 169, 182. Zmiany pozytywnie wpłyną na ich punktualność i czasy przejazdów.
Dla ruchu rowerowego rozwiązanie zadziała podobnie jak na ul. Garbary. Poprawi na najbliższe lata bezpieczeństwo i ułatwi wybór roweru osobom poruszającym się w tym kierunku między osiedlami.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu

Ulica, rejon ulic

Grochowska

Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji

Od rejonu skrzyżowania z Hetmańską do skrzyżowania z Bukowską
Uzasadnienie realizacji projektu
Poprawa bezpieczeństwa na drodze
Przyspieszenie autobusów
Ułatwienie przejazdu rowerem przez Grunwald
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego: TAK
Projekt poprawi dostępność i bezpieczeństwo infrastruktury miejskiej
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu Koszt [w zł]
Projekt i wdrożenie 300 000
SUMA: 300 000
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE
Dodatkowe załączniki
Nie dodano załączników.
Kontakt do wnioskodawcy
Imię i nazwisko Tadeusz Mirski
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami wstępnie rekomenduje projekt do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Wydział Gospodarki Nieruchomościami Urzędu Miasta Poznania przekazuje projekt do Zarządu Dróg Miejskich oraz Miejskiego Inżyniera Ruchu. Ulica Grochowska administrowana jest przez ZDM, natomiast kwestie związane z organizacją ruchu znajdują się we właściwości MIR. W związku z powyższym, prosimy ww. jednostki o zaopiniowanie projektu.
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu: tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta): tak
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania: nie dotyczy
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności: nie dotyczy
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich: nie dotyczy
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu: nie
7. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem: nie
Zespół obradował w składzie: Martin Radziwonka i Kamila Żurek w dniu 08.07.2024 r.

Opiniowanie projektu przez:

  • zarządca terenu : Zarząd Dróg Miejskich (ZDM)
    Decyzja podjęta w pierwszym etapie:
    Projekt NIE jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Złożone odwołanie
    Treść odwołania: Szanowni Państwo, składam odwołanie od negatywnej decyzji ws. buspasów na ul. Grochowskiej. Wprowadzenie buspasa pomiędzy skrzyżowaniami bez ingerencji w same sygnalizacje ma następujące uzasadnienie: (1) poprawi bezpieczeństwo pieszych na przejściu Grochowska/Słoneczna; (2) poprawi bezpieczeństwo osób poruszających się na rowerze (nawet jeśli potem przy skrzyżowaniu ruch jest ogólny, to jest to krótki odcinek w skali całej trasy i rowerzysta wjeżdża na niego z pierwszeństwem analogicznie jak na dojeździe Bukowską do Zeylanda); (3) poprawi płynność i przewidywalność ruchu autobusów nawet przy braku zmian w sygnalizacji świetlnej (korki na Grochowskiej potrafią być na długich odcinkach zwłaszcza od rejonu Rycerskiej do Grunwaldzkiej, od Promienistej do Grunwaldzkiej, a na samym skrzyżowaniu z Grunwaldzką priorytetu dla tramwajów przecież się nie zmieni). Wspomniane wyżej efekty wystąpią niezależnie od przebudowy sygnalizacji świetlnych i są zgodne z priorytetami transportowymi Miasta Poznania. W zakresie istniejących miejsc postojowych i dopuszczenia parkowania na odcinku Grochowskiej między Marcelińską a Brzaskiem: jako autor projektu mogę zaproponować utrzymanie dotychczasowych zasad parkowania i wjazdu do zatok mimo wprowadzenia buspasów. Parkowanie na samej jezdni przewidziane jest tylko w godzinach późnowieczornych i nocnych. Zauważam równocześnie, że poprawa warunków dojazdu transportem zbiorowym i rowerem powinna zmniejszyć presję na miejsca parkingowe w tym obszarze.
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: nie
    Uzasadnienie Wprowadzenie buspasa pomiędzy skrzyżowaniami z pominięciem przebudowy sygnalizacji na skrzyżowaniach lub być może także przebudowy skrzyżowań, nie przeniesie oczekiwanego efektu, ponieważ to właśnie na skrzyżowaniach autobus powinien mieć priorytet, a wiąże się to z wydzieleniem pasów dla autobusów i przebudową co najmniej sygnalizacji ruchu i zmianą stałej organizacji ruchu. Ponadto przedstawiciele Rady Osiedla Grunwald Północ, sygnalizują bardzo duży deficyt miejsc do parkowania, a wprowadzenie Buspasa spowoduje likwidacje miejsc na tej ulicy. Na odcinku od Bukowskiej do Grunwaldzkiej miejsca parkingowe występują lokalnie w wydzielonych zatokach. Wprowadzenie Buspasa, wymusi likwidacje tych zatok postojowych (może być poprzez wprowadzenie słupków), ponieważ manewrowanie w miejsca parkingowe nie może powodować zatorów dla autobusów na buspasie. W przypadku jeśli analiza ruchu była by korzystna, środki określone przez autora PBO są znacznie nie doszacowane. Należy założyć przebudowę sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach z Bukowską, Świt, Brzask, Marcelińską, Rycerską, Grunwaldzką, Promienistą, Rejmonta/Hetmańską. Długość odcinka objętego projektem to 2,3 km. Projekt nie spełnia warunku – przekracza wartość projektu ogólnomiejskiego (Zarząd Dróg Miejskich odstępuje od dokonania szczegółowej analizy kosztów związanych z realizacją zadania). Wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest niezgodny z limitami finansowymi przewidzianymi w ramach PBO (par. 3, ust. 16, pkt. 4) Załącznika nr 1 do uchwały nr XCIX/1950/VIII/2024 Rady Miasta Poznania z dnia 26 marca 2024 r.).
    Zespół Obradował w składzie: Krzysztof Olejniczak, Radosław Ciesielski, Piotr Libicki, Grzegorz Pluta, Izabella Kasprzak, Paulina Gowin-Sikora, Damian Koziński,
    Kryteria zasadnicze
    1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak
    2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:
    • zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
    • innymi uchwałami Rady,
    • zarządzeniami Prezydenta
    - tak
    3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie
    4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak
    5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie
    6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO25. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak
    7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie
    - Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy
    8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie
    9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie
    10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie
    11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2025 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzenia czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak
    12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie
    13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie
    14. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie
    15. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
    a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
    b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
    c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
    d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
    e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
    f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak
    16. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie
    16. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Ochrony Środowiska? - nie
    17. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
    W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - tak
    KOSZTY
    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 300 000 zł
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - NIE OKREŚLONO KOSZTÓW
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO25? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie

    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - NIE OKREŚLONO KOSZTÓW
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - NIE OKREŚLONO KOSZTÓW
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO25? - nie
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - tak
  • dodatkowa rekomendacja: Biuro Miejskiego Inżyniera Ruchu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: tak
    Uzasadnienie Dotychczas stanowiska w sprawie zasadności buspasów na ul. Grochowskiej były negatywne. Priorytetowe zdanie w tej kwestii powinien mieć Zarząd Transportu Miejskiego
    Zespół Obradował w składzie: Łukasz Dondajewski, Maciej Teresiak

  1. Możesz wyrazić poparcie dla propozycji lub ją odrzucić.

  2. Możesz dodać ją też do listy obserwowanych.

  3. Zobacz informacje na temat propozycji...

  4. ...dodaj tagi dla tej propozycji...

  5. ...lub podziel się propozycją z innymi za pośrednictwem Facebooka, Google+ lub Twittera.

  6. Nie tylko możesz oceniać komentarze...

  7. ...ale też przejrzeć odpowiedzi na nie...

  8. ...odpowiedzieć na komentarz...

  9. ...i napisać nowy komentarz.

  10. Lub pracować nad propozycją i wprowadzać alternatywne wersje.