Rowerowe Rataje: trasa na Wiatracznej
Kategoria
projekt rejonowy duży >
8 - Chartowo, Rataje, Żegrze
Nazwa projektu
Rowerowe Rataje: trasa na Wiatracznej
Skrócony opis projektu
Wyznaczenie drogi pieszo-rowerowej wzdłuż ul. Wiatracznej po stronie osiedla Lecha, odcinek Inflancka-Chartowo.
Opis projektu
Mieszkańcy Rataj nie mają bezpiecznej drogi rowerowej do domu w południowo-zachodniej części osiedla Lecha. Ulica Wiatraczna jest szeroka i niebezpieczna dla poruszających się nią rowerzystów.
Projekt zakłada wyznaczenie drogi pieszo-rowerowej wzdłuż ul. Wiatracznej po stronie osiedla Lecha (wschodnia strona ulicy), na odcinku od ul. Inflanckiej do ul. Chartowo (wprowadzenie nowej organizacji ruchu). A także do wysokości środków: poszerzenie trasy (krótki odcinek) do niezbędnych 3 metrów szerokości, obniżenie krawężników na wjazdach/wyjazdach z dróg osiedlowych oraz wymianę nawierzchni.
Nowa trasa pozwoli na wygodny i bezpieczny dojazd do ronda Rataje, na Wartostradę i do centrum miasta. Z drugiej strony nowa trasa połączy się z infrastrukturą rowerową w ciągu ulic Chartowo-Żegrze, które umożliwiają dojazd do jeziora Maltańskiego i w okolice ronda Żegrze.
Projekt zakłada wyznaczenie drogi pieszo-rowerowej wzdłuż ul. Wiatracznej po stronie osiedla Lecha (wschodnia strona ulicy), na odcinku od ul. Inflanckiej do ul. Chartowo (wprowadzenie nowej organizacji ruchu). A także do wysokości środków: poszerzenie trasy (krótki odcinek) do niezbędnych 3 metrów szerokości, obniżenie krawężników na wjazdach/wyjazdach z dróg osiedlowych oraz wymianę nawierzchni.
Nowa trasa pozwoli na wygodny i bezpieczny dojazd do ronda Rataje, na Wartostradę i do centrum miasta. Z drugiej strony nowa trasa połączy się z infrastrukturą rowerową w ciągu ulic Chartowo-Żegrze, które umożliwiają dojazd do jeziora Maltańskiego i w okolice ronda Żegrze.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
WiatracznaInne istotne informacje dotyczące lokalizacji
wschodnia strona ulicy (odcinek Inflancka-Chartowo)Uzasadnienie realizacji projektu
Aktualnie rowerzyści poruszający się wzdłuż ul. Wiatraczną muszą korzystać z jezdni, która jest niebezpieczna z powodu znacznego przekraczania na niej prędkości przez kierowców samochodów. Wzdłuż jezdni, po stronie osiedla znajduje się szeroki chodnik, który może zostać przekształcony w wygodną i bezpieczną drogę pieszo-rowerową. Jednocześnie jezdnia jest na tyle szeroka, że bez problemu można na niej wyznaczyć miejsca postojowe.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Infrastruktura rowerowa w Poznaniu jest realizowana zgodnie ze Standardami Rowerowymi Miasta Poznania, a więc jest dostosowana do jak najszerszego grona mieszkańców.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
realizacja projektu do wyczerpania środków | 800 000 |
SUMA: | 800 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE
Dodatkowe załączniki
Nie dodano załączników. |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami wstępnie rekomenduje projekt do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Wydział Gospodarki Nieruchomościami UMP przekazuje projekt do kolejnego etapu z prośbą o zaopiniowanie przez Zarząd Dróg Miejskich oraz Biuro Miejskiego Inżyniera Ruchu. Ulica Wiatraczna jest w administracji ZDM.
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu:
tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta):
tak
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania:
nie dotyczy
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności:
nie dotyczy
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich:
nie
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu:
nie
7. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem:
nie
Zespół obradował w składzie: Michał Urbański, Kamila Żurek, w dniu 03.07.2024 r.
Opiniowanie projektu przez:
-
zarządca terenu
:
Zarząd Dróg Miejskich (ZDM)
Decyzja podjęta w pierwszym etapie: Projekt NIE jest rekomendowany do realizacji przez JednostkęZłożone odwołanieTreść odwołania: Szanowni Państwo, składam odwołanie od negatywnej decyzji ws. projektu "Rowerowe Rataje: trasa na Wiatracznej". Założeniem projektu nie była budowa nowej, wydzielonej drogi dla rowerów jak przyjęto w odmowie, a dopuszczenie łączonego ruchu pieszego i rowerowego na istniejącej infrastrukturze wraz ze zmianą organizacji ruchu obok na jezdni. Natężenia ruchu pieszego i rowerowego w tym miejscu pozwalają na takie połączenie, analogicznie jak stało się to na sąsiednich trasach realizowanych w ramach Programu Rowerowego Miasta Poznania.Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: nieUzasadnienie Budowa drogi rowerowej wyodrębnionej od chodnika w ramach zaproponowanego zgłoszenia jest możliwa do realizacji przy przewężeniu jezdni, przebudowie oświetlenia drogowego, wykonaniu odwodnienia oraz wycięciu drzew rosnących między jezdnią a chodnikiem. Konieczna jest również przebudowa przystanków autobusowych do parametrów zgodnych z warunkami technicznymi dla dróg publicznych, co wiąże się z wyjście poza teren obecnego pasa drogowego oraz własności Miasta Poznania. Realizacja zadania została niedoszacowana - wg wstępnej kalkulacji realizacja projektu rozpocznie się od kwoty 2,5 mln zł. Brak jest możliwości realizacji zadania wyłącznie poprzez wprowadzenie nowej organizacji ruchu. Do realizacji zadań w ramach PBO nie mogą być zgłaszane projekty, których wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest niezgodny z limitami finansowymi oraz nie spełniają warunku znajdowania się terenu, na którym ma być realizowany projekt, w zasobie Miasta lub Skarbu Państwa (par. 3, ust. 16, pkt. 4) oraz par. 3, ust. 14. pkt. 2) Załącznika nr 1 do uchwały nr XCIX/1950/VIII/2024 Rady Miasta Poznania z dnia 26 marca 2024 r.).Zespół Obradował w składzie: Krzysztof Olejniczak, Radosław Ciesielski, Piotr Libicki, Grzegorz Pluta, Izabella Kasprzak, Paulina Gowin-Sikora, Damian KozińskiKryteria zasadnicze 1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:- zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
- innymi uchwałami Rady,
- zarządzeniami Prezydenta
3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO25. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie- Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2025 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzenia czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie14. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - tak15. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak16. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie- Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie- Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie- Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie- Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie16. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Ochrony Środowiska? - nie17. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - takKOSZTY Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 800 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO25? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 2 500 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - 450 000 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO25? - nieB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie -
dodatkowa rekomendacja:
Biuro Miejskiego Inżyniera Ruchu
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Nie wnosimy uwag do zadania związanego z budową infrastruktury rowerowej. Projektowana infrastruktura powinna być zgodna z obowiązującymi przepisami i Standardami Rowerowymi dla Miasta Poznania. Priorytetowe zdanie w tej kwestii powinien mieć Zarząd Dróg Miejskich.Zespół Obradował w składzie: Łukasz Dondajewski, Maciej Teresiak - dodatkowa rekomendacja: Poznańskie Inwestycje Miejskie (PIM)