Woda dla każdego poznaniaka
Kategoria
Projekt ogólnomiejski duży
Nazwa projektu
Woda dla każdego poznaniaka
Skrócony opis projektu
Zakup i montaż w poznańskich parkach dwunastu poideł dla ludzi i psów.
Opis projektu
Projekt "Poznańska Woda" to inicjatywa mająca na celu poprawę jakości życia mieszkańców Poznania poprzez dostarczenie łatwego dostępu do wody pitnej w przestrzeni miejskiej. Dzięki budowie dwunastu nowoczesnych poideł, mieszkańcy będą mieli możliwość korzystania z czystej i orzeźwiającej wody bez konieczności kupowania butelkowanej. Poidełka zostaną umieszczone w kluczowych lokalizacjach, obejmujących zarówno historyczne parki, jak i nowoczesne skwery, aby zapewnić łatwy dostęp do wody pitnej dla jak największej liczby osób. Lokalizacje obejmują między innymi: Skwer Romana Wilhelmiego, Park Stare Koryto Warty, Park Fryderyka Chopina, Park Dąbrowskiego, Park im. Karola Marcinkowskiego, Park Mickiewicza, Park Tadeusza Mazowieckiego, Skwer Łukasiewicza, Skwer Przyjaźni Polsko-Węgierskiej, Skwer im. Kuklińskiego, Park Henryka Wieniawskiego oraz Park Stanisława Moniuszki. Każde z poidełek będzie nie tylko funkcjonalne, ale także estetyczne, dodając nowy wymiar do publicznych przestrzeni miejskich i promując ideę ekologii oraz zdrowego trybu życia.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
Skwer Romana Wilhelmiego, Park Stare Koryto Warty, Park Fryderyka Chopina, Park Dąbrowskiego, Park im. Karola Marcinkowskiego, Park Mickiewicza, Park Tadeusza Mazowieckiego, Skwer ŁukasiewiczaInne istotne informacje dotyczące lokalizacji
Skwer Przyjaźni Polsko-Węgierskiej, Skwer im. Kuklińskiego, Park Henryka Wieniawskiego oraz Park Stanisława MoniuszkiUzasadnienie realizacji projektu
Realizacja tego przedsięwzięcia poprawi jakość życia mieszkańców, zapewniając łatwy dostęp do świeżej wody pitnej w przestrzeni publicznej. Ponadto, promuje ekologię poprzez ograniczenie zużycia plastiku związane z butelkowaną wodą. Poidełka będą nie tylko funkcjonalne, lecz także estetyczne, uatrakcyjniając miejskie parki i skwery. Inwestycja ta podkreśli prestiż miasta, przyciągnie turystów i może być okazją do zaangażowania społecznego mieszkańców w kształtowanie swojego otoczenia. Poprawa dostępu do wody pitnej zachęci także do aktywnego trybu życia, wspierając zdrowie publiczne.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Dostępność dla osób z niepełnosprawnościami: Poidełka zostaną zaprojektowane z uwzględnieniem udogodnień dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności, takimi jak wózki inwalidzkie czy protezy. Wysokość poidełek, dźwignie oraz miejsce do zbliżenia się będą dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Urządzenia będą ponadto zamontowane w miejscach ogólnodostępnych.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
Dokumentacja projektowa | 50 000 |
Realizacja projektu - zakup i montaż urządzeń | 1 000 000 |
SUMA: | 1 050 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: | 200 000 |
Dodatkowe załączniki
Przykładowa realizacja | 250wpx_75c1824961d8feecbc0b252e3aa219dc.jpg |
Przykładowa realizacja | 99148.jpg |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami wstępnie rekomenduje projekt do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Wydział Gospodarki Nieruchomościami przekazuje projekt do kolejnego etapu wyłącznie w zakresie terenów będących w administracji Zarządu Zieleni Miejskiej. Negatywnie opiniujemy możliwość realizacji projektu na terenie parku Dąbrowskiego w związku z niespełnieniem warunku określonego w § 3 ust. 14 pkt. 2, załącznika nr 1 do uchwały Nr XCIX/1950/VIII/2024 RADY MIASTA POZNANIA z dnia 26 marca 2024 r. - ZASADY I TRYB POZNAŃSKIEGO BUDŻETU OBYWATELSKIEGO 2025, tj. warunku znajdowania się terenu, na którym ma być realizowany projekt, w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta). Prosimy o zaopiniowanie projektu przez Zarząd Zieleni Miejskiej.
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu:
tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta):
tak
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania:
nie
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności:
nie
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich:
nie
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu:
nie
7. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem:
nie
Zespół obradował w składzie: Michał Urbański, Martin Radziwonka, w dniu 24.07.2024 r.
Opiniowanie projektu przez:
-
zarządca terenu
:
Wydział Klimatu i Środowiska
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Wniosek jest rekomendowany do realizacji. Wydział Klimatu i Środowiska pozytywnie opiniuje projekt na działkach wskazanych przez Wydział Gospodarki Nieruchomościami jako tereny rekomendowane do realizacji projektu. Zarząd Zieleni Miejskiej wyraził gotowość udostępnienia wskazanych terenów. Działania do których wpisuje się realizacja wniosku są obecnie rozważane w nowym projekcie aktualizacji „Planu adaptacji do zmian klimatu Miasta Poznania do roku 2030”. Jednym z najważniejszych obszarów adaptacji do zmian klimatu jest zabezpieczenie zasobów wody, zwłaszcza pitnej. Zgodnie z opublikowanym „Podręcznikiem adaptacji dla miast. Aktualizacja 2023”, sporządzonym przez Instytut Ochrony Środowiska-Państwowy Instytut Badawczy, jedną z konsekwencji zagrożeń klimatycznych w ocenie wrażliwości miasta na zmiany klimatu jest zagrożenie dla ludzi wynikające z fal upałów i zwiększonego w tej sytuacji zapotrzebowania na wodę pitną oraz zmniejszenie dostępności źródeł wody pitnej dla zwierząt. Poidełka miejskie, znane również jako pitniki miejskie, czy fontanny pitne, są niezwykle istotne dla zapewnienia mieszkańcom i odwiedzającym miasto dostępu do czystej wody pitnej. Przyczyniają się one do łagodzenia negatywnego oddziaływania ekstremalnych zjawisk termicznych, poprzez zapewnienie dostępu do bezpłatnej wody pitnej, szczególnie w okresach upałów. Picie wody w czasie upałów może uchronić ludzi przed przegrzaniem i odwodnieniem organizmu. Woda reguluje temperaturę ciała, usuwa toksyny i gasi pragnienie. Należy pić minimum półtora litra wody dziennie, a w czasie upałów nawet więcej. Nie wolno w tym czasie zapominać o nawadnianiu dzieci i osób starszych, które mogą mieć zaburzone poczucie pragnienia. Właśnie te grupy mieszkańców najczęściej przebywają w parkach miejskich, a wybudowanie w nich poidełek miejskich ułatwi regularne nawadnianie. Z racji lokalizacji projektu na terenie zespołu urbanistyczno-architektonicznego Centrum Miasta, Stare Miasto i Ringu poznańskiego oraz Parku Chopina wpisanych do rejestru zabytków podczas jego realizacji należy każdorazowo uzgadniać lokalizację poidełek z Miejskim Konserwatorem Zabytków oraz zarządcą terenu (ZZM), a także zarządcą sieci wodociągowej (Aquanet).Zespół Obradował w składzie: Szymon Prymas, Monika Rucka, Michał BernetKryteria zasadnicze 1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:- zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
- innymi uchwałami Rady,
- zarządzeniami Prezydenta
3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO25. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie- Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2025 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzenia czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie14. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie15. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak16. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie- Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie- Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie- Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie- Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie16. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Ochrony Środowiska? - nie17. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - takKOSZTY Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 1 050 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - 200 000 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO25? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 1 050 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - 200 000 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO25? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie -
dodatkowa rekomendacja:
Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków (MKZ)
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Przedstawiony projekt zlokalizowano na terenie zespołu urbanistyczno-architektonicznego Centrum Miasta, Stare Miasto i Ringu poznańskiego wpisanych do rejestru zabytków oraz na terenie indywidualnie wpisanego do rejestru zabytków Parku Chopina. Uzgodnienie ostatecznych lokalizacji oraz forma podlega uzgodnieniu z Miejskim Konserwatorem Zabytków oraz uzyskaniem pozwolenia konserwatorskiego. Planowane przedsięwzięcie nie może wpływać negatywnie na chronione widoki oraz na układ przestrzenny obiektów. Wskazana lokalizacja w Parku Chopina, jest w trakcie realizacji.Zespół Obradował w składzie: Joanna Bielawska-Pałczyńska, Jacek Maleszka, Zuzanna Skoczylas
Opinie Komisji Dialogu Obywatelskiego:
-
dodatkowa rekomendacja:
KDO przy Wydziale Klimatu i Środowiska
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie KDO ds. środowiska opiniuje projekt pozytywnie, z poniższymi zastrzeżeniami. Wszelkie prace budowlane związane z instalacją poideł powinny być przeprowadzone bez usuwania drzew i krzewów, i bez uszkadzania ich części nadziemnych oraz korzeni. Najlepiej żeby poidła były lokalizowane w miejscach z już utwardzoną nawierzchnią.Zespół Obradował w składzie: KDO ds. środowiska