Strefa rekreacyjno-sportowa w parku Szelągowskim
Kategoria
projekt rejonowy duży >
1 - Nowe Winogrady Północ, Nowe Winogrady Południe, Nowe Winogrady Wschód, Stare Winogrady
Nazwa projektu
Strefa rekreacyjno-sportowa w parku Szelągowskim
Skrócony opis projektu
W parku powstanie miejsce dla aktywnego spędzania czasu przez dzieci starsze, młodzież i rodzin.
Opis projektu
1. Szczegóły zagospodarowania:
Nawiązując do opracowanej przez ZZM dokumentacji rewaloryzacji Parku Szelągowskiego, na istniejącej parkowej polanie, zostanie usytuowane miejsce do rekreacyjnych gier zespołowych wyposażone w 2 bramki o wymiarach 3,20*2,0*1,10 m oraz piaszczysty tor do gry w boule i 2 zespoły urządzeń do Street Workout.
Miejsce do gier zespołowych zostanie poddane rekultywacji z zachowaniem naturalnej nawierzchni trawiastej.
Dojścia do strefy rekreacyjnej umożliwią, także osobom niepełnosprawnym.
Istniejące przedepty oraz planowane alejki zostaną wyposażone w przepuszczalną nawierzchnię mineralną. Taką samą nawierzchnię będzie miały miejsca z urządzeniami do Street Workout. Całość zostanie uzupełniona o elementy małej architektury, tj. ławki, stoliki, kosze, itp.
Wokół strefy zostaną wykonane nasadzenia uzupełniające istniejącą roślinność (drzewa, krzewy, byliny) oraz zamontowane ławki parkowe.
2. Wpływ na otoczenie:
Zrealizowanie projektu nie będzie miało negatywnego wpływu na otoczenie.
Otaczająca to miejsce zieleń wysoka, uzupełniona dodatkowymi nasadzeniami, będzie stanowiła naturalną barierę akustyczną.
Od południowej części Parku, strefa oddzielona jest naturalną skarpą, a od części północnej jest oddzielona zabudowaniami i ogrodem DPS-u.
Ustawienie elementów wyposażenia strefy nie wpłynie niekorzystnie na kompozycję krajobrazową pozostałej części Parku.
Obie projektowane alejki uporządkują komunikację pieszą i umożliwią poruszanie się na wózkach osobą niepełnosprawnym w tym rejonie oraz zapobiegną nieskoordynowanemu rozdeptywaniu Parku i niszczeniu zasobów przyrodniczych.
3. Informacje pozostałe:
Projekt jest zgodny z obowiązującymi w Poznaniu strategiami, polityką, programami i planami w tym w szczególności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Koncepcja przedstawiona w tym projekcje jest zgodna opracowywanym przez ZZM projektem rewitalizacji Parku Szelągowskiego.
Strefa będzie ogólnodostępna i nieodpłatna a zmodernizowane ciągi piesze podniosą komfort korzystania z walorów Parku przez wszystkich mieszkańców, w szczególności przez osoby poruszające się na wózkach lub z pomocą innego sprzętu ortopedycznego.
Realizacja projektu wpisuje się w inne działania Rady Osiedla i innych społeczników, których celem jest tworzenie nowego potencjału kulturowego, integracji społecznej i zaspokajania potrzeb mieszkańców Winograd i innych rejonów Poznania.
Nawiązując do opracowanej przez ZZM dokumentacji rewaloryzacji Parku Szelągowskiego, na istniejącej parkowej polanie, zostanie usytuowane miejsce do rekreacyjnych gier zespołowych wyposażone w 2 bramki o wymiarach 3,20*2,0*1,10 m oraz piaszczysty tor do gry w boule i 2 zespoły urządzeń do Street Workout.
Miejsce do gier zespołowych zostanie poddane rekultywacji z zachowaniem naturalnej nawierzchni trawiastej.
Dojścia do strefy rekreacyjnej umożliwią, także osobom niepełnosprawnym.
Istniejące przedepty oraz planowane alejki zostaną wyposażone w przepuszczalną nawierzchnię mineralną. Taką samą nawierzchnię będzie miały miejsca z urządzeniami do Street Workout. Całość zostanie uzupełniona o elementy małej architektury, tj. ławki, stoliki, kosze, itp.
Wokół strefy zostaną wykonane nasadzenia uzupełniające istniejącą roślinność (drzewa, krzewy, byliny) oraz zamontowane ławki parkowe.
2. Wpływ na otoczenie:
Zrealizowanie projektu nie będzie miało negatywnego wpływu na otoczenie.
Otaczająca to miejsce zieleń wysoka, uzupełniona dodatkowymi nasadzeniami, będzie stanowiła naturalną barierę akustyczną.
Od południowej części Parku, strefa oddzielona jest naturalną skarpą, a od części północnej jest oddzielona zabudowaniami i ogrodem DPS-u.
Ustawienie elementów wyposażenia strefy nie wpłynie niekorzystnie na kompozycję krajobrazową pozostałej części Parku.
Obie projektowane alejki uporządkują komunikację pieszą i umożliwią poruszanie się na wózkach osobą niepełnosprawnym w tym rejonie oraz zapobiegną nieskoordynowanemu rozdeptywaniu Parku i niszczeniu zasobów przyrodniczych.
3. Informacje pozostałe:
Projekt jest zgodny z obowiązującymi w Poznaniu strategiami, polityką, programami i planami w tym w szczególności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Koncepcja przedstawiona w tym projekcje jest zgodna opracowywanym przez ZZM projektem rewitalizacji Parku Szelągowskiego.
Strefa będzie ogólnodostępna i nieodpłatna a zmodernizowane ciągi piesze podniosą komfort korzystania z walorów Parku przez wszystkich mieszkańców, w szczególności przez osoby poruszające się na wózkach lub z pomocą innego sprzętu ortopedycznego.
Realizacja projektu wpisuje się w inne działania Rady Osiedla i innych społeczników, których celem jest tworzenie nowego potencjału kulturowego, integracji społecznej i zaspokajania potrzeb mieszkańców Winograd i innych rejonów Poznania.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
W Parku Szelągowskim pomiędzy ulicami Szelągowska i Ugory.Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji
Polana graniczy od południa z terenem Domu Pomocy Społecznej, od wschodu z zespołem garaży a od północy z terenem Wspólnoty Mieszkaniowej Wilczak 4, 4a, 4b.Uzasadnienie realizacji projektu
1. Potrzeby:
Na obszarze ograniczonym ul. Szelągowską – Wilczak – Serbska – Czapla - Nadbrzeże oraz w rejonie ul. Hawelańskiej, w ostatnich latach wybudowano zespoły osiedlowe i pojedyncze budynki wielorodzinne, zasiedlone przez ok. 5000 mieszkańców, którzy są pozbawione infrastruktury dla aktywnej rekreacji dzieci starszych, młodzieży i rodzin.
Niebawem mają powstać kolejne osiedla w sąsiedztwie.
2. Stan istniejący:
Obecnie polana Parku Szelągowskiego jest terenem słabo zagospodarowanym, który nie zachęca do intensywniejszego wykorzystywania na cele rekreacyjne. Doraźnie wykorzystywana jest przez młodzież do gry w piłkę nożną. Istniejące przedepty, stare alejki i ich brak w niektórych częściach Parku uniemożliwiają poruszanie się osób na wózkach i posługujących się sprzętem ortopedycznym.
W Parku istnieje plac zabaw dla dzieci najmłodszych i siłownia dla osób dorosłych. Brakuje infrastruktury dla dzieci starszych młodzieży oraz dla rodzin.
3. Założenia projektu:
Celem projektu jest wypełnienie powstałej luki w zagospodarowaniu obszaru dla zaspokojenie potrzeb związanych z rekreacją sportową, wypoczynkiem i przyrodą.
Na obszarze ograniczonym ul. Szelągowską – Wilczak – Serbska – Czapla - Nadbrzeże oraz w rejonie ul. Hawelańskiej, w ostatnich latach wybudowano zespoły osiedlowe i pojedyncze budynki wielorodzinne, zasiedlone przez ok. 5000 mieszkańców, którzy są pozbawione infrastruktury dla aktywnej rekreacji dzieci starszych, młodzieży i rodzin.
Niebawem mają powstać kolejne osiedla w sąsiedztwie.
2. Stan istniejący:
Obecnie polana Parku Szelągowskiego jest terenem słabo zagospodarowanym, który nie zachęca do intensywniejszego wykorzystywania na cele rekreacyjne. Doraźnie wykorzystywana jest przez młodzież do gry w piłkę nożną. Istniejące przedepty, stare alejki i ich brak w niektórych częściach Parku uniemożliwiają poruszanie się osób na wózkach i posługujących się sprzętem ortopedycznym.
W Parku istnieje plac zabaw dla dzieci najmłodszych i siłownia dla osób dorosłych. Brakuje infrastruktury dla dzieci starszych młodzieży oraz dla rodzin.
3. Założenia projektu:
Celem projektu jest wypełnienie powstałej luki w zagospodarowaniu obszaru dla zaspokojenie potrzeb związanych z rekreacją sportową, wypoczynkiem i przyrodą.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Teren strefy rekreacyjno-sportowej oraz inne rejony Parku będą łatwo dostępne dla osób z ograniczoną mobilnością.
Ten cel zostanie osiągnięty poprzez odpowiednie ukształtowanie nachylenie alejek, pokrycie ich przepuszczalną nawierzchnią mineralną oraz odpowiednie rozmieszczenie elementów małej architektury parkowej.
Elementy wyposażenia strefy umożliwią uprawianie aktywności przez osoby o zróżnicowanych możliwościach i oczekiwaniach. Teren z bramkami umożliwi gry zespołowe grupom młodzieżowym i rodzinom, urządzenia Street Workout umożliwią aktywność indywidualną, stoliki do gier planszowych, stół do ping-ponga lub "piłkarzyki " umożliwią zajęcia rekreacyjne w małych grupach o różnym wieku.
Zmodernizowany teren Parku będzie nieodpłatnie dostępny dla wszystkich mieszkańców.
Ten cel zostanie osiągnięty poprzez odpowiednie ukształtowanie nachylenie alejek, pokrycie ich przepuszczalną nawierzchnią mineralną oraz odpowiednie rozmieszczenie elementów małej architektury parkowej.
Elementy wyposażenia strefy umożliwią uprawianie aktywności przez osoby o zróżnicowanych możliwościach i oczekiwaniach. Teren z bramkami umożliwi gry zespołowe grupom młodzieżowym i rodzinom, urządzenia Street Workout umożliwią aktywność indywidualną, stoliki do gier planszowych, stół do ping-ponga lub "piłkarzyki " umożliwią zajęcia rekreacyjne w małych grupach o różnym wieku.
Zmodernizowany teren Parku będzie nieodpłatnie dostępny dla wszystkich mieszkańców.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
1. Strefa rekreacyjno-sportowa | 300 000 |
2. Rewaloryzacja zieleni i nowe nasadzenia | 200 000 |
3. Ciągi komunikacyjne z przepuszczalną nawierzchnią mineralną | 300 000 |
SUMA: | 800 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: | 150 000 |
Dodatkowe załączniki
Widok polany i przedepty | Za_. 4 polana.JPG |
Dojście do polany | Za_. 7 doj_cie do polany.JPG |
Lokalizacja projektu | Za_. 1 Lokalizacja projektu.png |
Mapa satelitarna | Za_. 2 mapa polana.jpg |
Widok polany | Za_. 3 polana.JPG |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami wstępnie rekomenduje projekt do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Wydział Gospodarki Nieruchomościami Urzędu Miasta Poznania przekazuje projekt do Zarządu Zielenie Miejskiej.
Wskazane nieruchomości administrowane są przez ZZM.
W związku z powyższym, prosimy ww. jednostkę o zaopiniowanie projektu.
Dodatkowo informujemy, że przy ewentualnej realizacji projektu należy mieć na uwadze ograniczenie związane z istniejącymi sieciami uzbrojenia terenu znajdującymi się na nieruchomościach.
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu:
tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta):
tak
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania:
nie
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności:
nie
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich:
nie
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu:
nie
7. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem:
nie
Zespół obradował w składzie: Martin Radziwonka i Kamila Żurek w dniu 09.07.2024 r.
Opiniowanie projektu przez:
-
zarządca terenu
:
Wydział Klimatu i Środowiska
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Wniosek jest rekomendowany do realizacji, ale należy podkreślić, że przy projektowaniu i realizacji zadania należy uwzględnić uciążliwości akustyczne. Jednocześnie podczas realizacji projektu należy zachować istniejąca zieleń, zwłaszcza drzewa.Zespół Obradował w składzie: Szymon Prymas, Monika Rucka, Michał BernetKryteria zasadnicze 1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:- zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
- innymi uchwałami Rady,
- zarządzeniami Prezydenta
3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO25. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie- Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2025 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzenia czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie14. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie15. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak16. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie- Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie- Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie- Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie- Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie16. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Ochrony Środowiska? - tak17. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - takKOSZTY Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 800 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - 150 000 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO25? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 800 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - 150 000 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO25? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Opinie Komisji Dialogu Obywatelskiego:
-
dodatkowa rekomendacja:
KDO przy Wydziale Klimatu i Środowiska
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie KDO ds. środowiska opiniuje projekt pozytywnie, z poniższymi zastrzeżeniami. Nowe zagospodarowanie będzie się wiązało z ubytkiem powierzchni biologicznie czynnej. Powstanie miejsca dla aktywnego spędzania czas przez mieszkańców jest jednak uzasadnione. Dla zmniejszenia negatywnego oddziaływania na istniejącą zieleń i ogólnie przyrodę wszelkie prace budowlane powinny być przeprowadzone bez usuwania drzew i krzewów, i bez uszkadzania ich części nadziemnych oraz korzeni.Zespół Obradował w składzie: KDO ds. środowiska
Opinie Rad Osiedli:
-
Administrator Osiedla - OSIEDLE STARE WINOGRADY
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Projekt jest elementem rewitalizacji Parku Szelągowskiego. którego celem jest nie tylko zadbanie o jego walory przyrodnicze i historyczne, ale także stworzenie przestrzeni dla integracji i rekreacji okolicznych mieszkańców. Zagospodarowanie strefy rekreacyjno-sportowej rozszerza ofertę Parku Szelągowskiego dla dzieci starszych, młodzieży oraz grup rodzinnych i sąsiedzkich. Przy okazji zostaną istniejące przedepty pokryte przepuszczalną nawierzchnią mineralną, która umożliwi wygodne i bezpieczne poruszanie się osób poruszających się na wózkach i posługujących się sprzętem ortopedycznym. Teren strefy będzie wzbogacony o nowe nasadzenia zieleni niskiej i wysokiej, a istniejące zasoby zieleni parkowej poddane zostaną pielęgnacji. Zagospodarowane dzięki temu projektowi środki PBO stworzą nową infrastrukturę rekreacyjno-sportową miasta, która na wiele lat stworzy jedyne takie miejsce na Osiedlu Stare Winogrady, z którego będą korzystać mieszkańcy Osiedla i innych rejonów Poznania.Zespół Obradował w składzie: Krzysztof Janczewski - Przewodniczący Halina Owsianna Honorata Rakowicz Krzysztof ŚwierczyńskiKryteria zasadnicze Czy projekt jest funkcjonalny? - takCzy projekt jest zgodny z istniejącą infrastrukturą? - takCzy realizacja projektu pozytywnie wpłynie na otoczenie? - takCzy projekt zaspokaja potrzeby lokalne? - tak