Mamy jasność: wygodna droga do domu
Kategoria
projekt rejonowy mały >
12 - Antoninek-Zieliniec-Kobylepole, Główna, Ostrów Tumski- Śródka-Zawady-Komandoria, Warszawskie-Pomet-Maltańskie
Nazwa projektu
Mamy jasność: wygodna droga do domu
Skrócony opis projektu
Doświetlenie alejki przy św. Michała, od placu Zabaw do Tomickiego 14.
Opis projektu
Proponuję zainstalowanie jednej latarni na odcinku od Mekongu, przez plac zabaw, do budynku Tomickiego 14.
Dzięki temu mieszkańcy Komandorii będą mogli bezpieczniej wracać do domu późnymi porami.
Latarnia poprawi poczucie bezpieczeństwa, ułatwi poruszanie się oraz zniechęci nocnych imprezowiczów do przesiadywania na placu zabaw.
Jednocześnie będzie argumentem dla sąsiednich wspólnot do zmiany natężenia światła na fasadach na mniej rażące w oczy (zbyt mocne światło oślepia). Latarnia będzie miała tak dobraną moc i rodzaj klosza żeby nie przeszkadzać sąsiadom.
Dzięki temu mieszkańcy Komandorii będą mogli bezpieczniej wracać do domu późnymi porami.
Latarnia poprawi poczucie bezpieczeństwa, ułatwi poruszanie się oraz zniechęci nocnych imprezowiczów do przesiadywania na placu zabaw.
Jednocześnie będzie argumentem dla sąsiednich wspólnot do zmiany natężenia światła na fasadach na mniej rażące w oczy (zbyt mocne światło oślepia). Latarnia będzie miała tak dobraną moc i rodzaj klosza żeby nie przeszkadzać sąsiadom.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
Ścieżka przy placu zabaw pomiędzy św. Michała 11, 11C i Tomickiego 14 a garażamiInne istotne informacje dotyczące lokalizacji
ID Działki wg SIP: 306401_1.0004.AR_13.4/436, GPS: 52.410033262785674, 16.96274599003984Uzasadnienie realizacji projektu
👉 Bezpieczeństwo mieszkańców: W późnych godzinach, zwłaszcza zimą, droga jest zupełnie ciemna. Zainstalowanie latarni poprawi widoczność, co jest szczególnie ważne dla osób starszych, które stanowią 1/3 mieszkańców osiedla. To ważne także dla
👉 Wygoda i pewność poruszania się: Starsze osoby często poruszają się tam niepewnie. Dodatkowe oświetlenie zwiększy wygodę ich poruszania się po osiedlu.
👉 Ograniczenie hałasu i wandalizmu: Latem ciemność sprzyja hałaśliwym imprezowiczom na placu zabaw. Jasne oświetlenie zniechęci do imprezowania i poprawi spokój mieszkańców.
👉 Krótsza i bezpieczniejsza droga do sklepu i przystanku: Jest to najkrótsza droga do sklepu i przystanku tramwajowego dla wielu mieszkańców osiedla Komandoria. Obecnie drogę oświetla jedynie lampa na budynku Michała 9. Latarnia przy placu zabaw ZKZL rozjaśni ścieżkę ciepłym światłem, bez przeszkadzania mieszkańcom bloków przy Michała 11C.
Wesprzyjmy projekt, który poprawi codzienne życie mieszkańców Komandorii, zwiększając ich bezpieczeństwo i komfort! ❤️
👉 Wygoda i pewność poruszania się: Starsze osoby często poruszają się tam niepewnie. Dodatkowe oświetlenie zwiększy wygodę ich poruszania się po osiedlu.
👉 Ograniczenie hałasu i wandalizmu: Latem ciemność sprzyja hałaśliwym imprezowiczom na placu zabaw. Jasne oświetlenie zniechęci do imprezowania i poprawi spokój mieszkańców.
👉 Krótsza i bezpieczniejsza droga do sklepu i przystanku: Jest to najkrótsza droga do sklepu i przystanku tramwajowego dla wielu mieszkańców osiedla Komandoria. Obecnie drogę oświetla jedynie lampa na budynku Michała 9. Latarnia przy placu zabaw ZKZL rozjaśni ścieżkę ciepłym światłem, bez przeszkadzania mieszkańcom bloków przy Michała 11C.
Wesprzyjmy projekt, który poprawi codzienne życie mieszkańców Komandorii, zwiększając ich bezpieczeństwo i komfort! ❤️
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Tak, oświetlenie ułatwi poruszanie się każdemu z ograniczeniami ruchowymi i wzrokowymi.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
Latarnia, kable, fundament, dokumentacja, posadowienie lampy i położenie kabla, przywrócenie terenu do stanu poprzedniego | 15 000 |
SUMA: | 15 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: | 2 000 |
Dodatkowe załączniki
Zdjęcie ścieżki na odcinku DO placu zabaw wykonane 31 maja, oświetlenie z latarki | IMG_3732.jpeg |
Zdjęcie przy placu zabaw również wykonane 31 maja, oświetlenie z latarki | IMG_3733.jpeg |
Przykład oświetlenia o mocy dobranej do potrzeb bez nadużywania LEDów | IMG_2331.jpeg |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami nie rekomenduje projektu do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Wydział Gospodarki Nieruchomościami opiniuje projekt negatywnie i nie przekazuje do kolejnego etapu w związku z § 3 ust. 16 pkt. 6), załącznika nr 1 do uchwały Nr XCIX/1950/VIII/2024 RADY MIASTA POZNANIA z dnia 26 marca 2024 r. - ZASADY I TRYB POZNAŃSKIEGO BUDŻETU OBYWATELSKIEGO 2025, który stanowi, że do PBO25 nie mogą być zgłaszane projekty „które wymagają współpracy instytucjonalnej, jeżeli osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją nie przedstawiły wyraźnej gotowości do współpracy w ramach projektu w formie pisemnego oświadczenia” oraz przez wzgląd na § 3 ust. 16 pkt. 5) przywołanego załącznika, który stanowi, że do PBO25 nie mogą być zgłaszane „projekty, które w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi w Mieście strategiami, planami, politykami i programami, w tym w szczególności z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego (obowiązującymi oraz opracowywanymi), innymi uchwałami Rady oraz zarządzeniami Prezydenta”. Teren opisany w zgłoszeniu jest objęty umową dzierżawy ze spółką ZKZL sp. z o.o. Spółka może prowadzić inwestycje wyłącznie w zakresie gminnego budownictwa mieszkaniowego na zasobie nieruchomości dzierżawionych przez Spółkę od Miasta (Uchwała Nr L/777/VI/2013 Rady Miasta Poznania i Zarządzenie 342/2021/P Prezydenta Miasta Poznania). Projekt nie obejmuje budownictwa mieszkaniowego, wobec powyższego ww. projekt nie może być realizowany przez ZKZL sp. z o.o
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu:
tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta):
tak
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania:
nie dotyczy
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności:
nie dotyczy
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich:
nie dotyczy
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu:
tak
:: Wskazany obszar znajduje się w granicach opracowywanego mpzp.
7. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem:
nie
Zespół obradował w składzie: Martin Radziwonka i Kamila Żurek w dniu 09.07.2024 r.
Złożone odwołanie
Treść odwołania:
Składam odwołanie od negatywnej opinii WGN w sprawie projektu postawienia jednej latarni przy placu zabaw ZKZL przy ulicy Tomickiego.
W odniesieniu do zapisu z § 3 ust. 16 pkt. 6), załącznika nr 1 do uchwały Nr XCIX/1950/VIII/2024 RADY MIASTA POZNANIA z dnia 26 marca 2024 r. - ZASADY I TRYB POZNAŃSKIEGO BUDŻETU OBYWATELSKIEGO 2025 wnioskuję o możliwość pozyskania takiej gotowości w rozmowie z przedstawicielem ZKZL tak aby możliwe było jej pozyskanie w czasie przewidzianym na rozpatrzenie odwołania.
W odniesieniu do § 3 ust. 16 pkt. 5) który mówi, w skrócie, że projekty PBO25 nie mogą stać w sprzeczności z uchwałami Rady oraz zarządzeniami Prezydenta i w odniesieniu do przytoczonej uchwały Nr L/777/VI/2013 Rady Miasta Poznania i Zarządzenie 342/2021/P Prezydenta Miasta Poznania pragnę przytoczyć dokładną treść uchwały.
Ta uchwała określa zadania spółki jako “4) usługi ogólnobudowlane służące realizacji zadań własnych gminy Miasto Poznań”.
Postawienie latarni jak najbardziej jest zadaniem ogólnobudowlanym a zapewnienie oświetlenia przestrzeni publicznych, w tym placów, wynika wprost z ustawy o prawie energetycznym, której Art. 18, ust. 1. pkt. 2a nakłada na gminy taki obowiązek względem miejsc publicznych wraz z finansowaniem takich obiektów co sprecyzowano w Art. 18, ust. 1. pkt. 3) ustawy o prawie energetycznym:
1. Do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną, ciepło i paliwa gazowe należy:
[...]
2) planowanie oświetlenia znajdujących się na terenie gminy:
a) miejsc publicznych,
[...]
3) finansowanie oświetlenia znajdujących się na terenie gminy:
Jednocześnie przytoczone zarządzenie Prezydenta Miasta Poznania powierza Spółce pełnienie funkcji inwestora w zakresie realizacji zadań własnych Miasta do których zapewnienie oświetlenia należy.
Wynika z tego, że opinia negatywna w sprawie budowy latarni na gruncie miejskim przez spółkę należącą do miasta której powierzono realizację zadań własnych Miasta jest oparta na błędnych przesłankach.
Do decyzji WGN pozostaje kwestia umożliwienia uzyskania zgody ZKZL na przeprowadzenie takiej inwestycji.
Z poważaniem,
Cyryl Kwaśniewski
Decyzja ostateczna po odwołaniu: | |
---|---|
Projekt jest rekomendowany do realizacji
-
NIE
Uzasadnienie
podtrzymano rekomendację negatywną
Udokumentowanie kontaktu z Wnioskodawcą
spotkanie odwoławcze: 16/09/24 g.10:30
Zespół Obradował w składzie
P.Pawełczak, M.Radzwionka, K.Żurek, K.Olejniczak, D.Koziński
|