Chronię zdrowie na Junikowie


Kategoria
projekt rejonowy mały > 11 - Fabianowo-Kotowo, Górczyn, Junikowo, Kwiatowe, Ławica
Nazwa projektu
Chronię zdrowie na Junikowie
Skrócony opis projektu
Szkolenia z zakresu pierwszej pomocy dla wspólnot mieszkaniowych w celu zwiększenia bezpieczeństwa i sprawczości.
Opis projektu
Nagle Zatrzymanie Krążenia (NZK) jest zdarzeniem, którego nie da się przewidzieć. Możemy jednak starać się poznać strategię tego zdarzenia tak, aby móc być przygotowanym na jego atak.
- Najczęściej dotyka osób w wieku 55-76 lat
- Najczęściej w godzinach porannych i wczesnopopołudniowych
- W Polsce jedynie w 52% przypadków podejmowana jest resustytacja przed przyjazdem karetki (dla porównania - w Norwegii lub Czechach - ta liczba to ponad 80%).
Aktualnie w naszym kraju przeżywalność wynosi 9%. Na liście znajdujemy się w towarzystwie Chorwacji i Belgii. Jeśli do NZK doszlo przy świadkach, którzy podjęli prawidłową resustytację krążeniowo-oddechową (RKO) to przeżywalność może wynieść nawet 56%. Niestety - każda minuta opóźnienia podjęcia RKO zmniejsza szanse na przeżycie poszkodowanego o 10-12%.
Biorąc pod uwagę fakt, że mediana (czas wokół średniej) dojazdu zespołu ratownictwa medycznego (ZRM) wynosi w Polsce do 15 min., warto wprowadzić rozwiązania, ktore zwiększą szanse na przeżycie u osoby poszkodowanej w czasie od wezwania pomocy przez świadków do pojawienia się ratowników medycznych.
Nasza propozycja to zbudowanie lokalnego społeczeństwa obywatelskiego, potrafiącego w praktyce zastosować zasady bls (basic life support) w czasie oczekiwania na przyjazd karetki.
Projekt zakłada przeszkolenie 24 grup, po 12 osób.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu

Ulica, rejon ulic

Wspólnoty budynków wielomieszkaniowych położonych przy ul. Jeleniogórskiej i Kamiennogórskiej lub inne zainteresowane wspólnoty z obszaru Junikowa

Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji

-
Uzasadnienie realizacji projektu
- Zwiększenie szans na przeżycie u osób, które potrzebują pomocy i czekają na przyjazd zespołu ratownictwa medycznego
- Zwiększenie poczucia sprawczości wśród mieszkańców osiedla w sytuacjach zagrożenia zycia i zdrowia
- Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa na osiedlu
- Zmniejszenie ryzyka efektu widza w sytuacjach nagłych (wszyscy obserwują, nikt nie pomaga ze względu na rozproszenie odpowiedzialności)
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego: TAK
Szkolenia są dostępne dla wszystkich, również osób z niepełnsprawnościami.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu Koszt [w zł]
Pojedyncze szkolenie - czas 4h - grupa do 12 osób 1400 zł x 24 grupy 33 600
Wynajem sali - czas 4h - 200 zł x 24 grupy 4 800
SUMA: 38 400
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE
Dodatkowe załączniki
Nie dodano załączników.
Kontakt do wnioskodawcy
Imię i nazwisko Emilia Seweryn
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.

Opiniowanie projektu przez:

  • wydział/jednostka wiodący/a : Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych
    Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: tak
    Uzasadnienie Projekt dedykowany jest mieszkańcom Junikowa i obejmuje 24 czterogodzinne szkolenia z zakresu pierwszej pomocy przy Nagłym Zatrzymaniu Krążenia (NZK). W jednym szkoleniu zaplanowano udział 12 osób, zatem łącznie ze szkoleń skorzysta 288 mieszkańców osiedla. Celem tych szkoleń jest zwiększenie bezpieczeństwa oraz zwiększenie poczucia sprawczości wśród mieszkańców osiedla w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia. Program szkolenia obejmuje m.in. przyczyny NZK, resuscytację, czyli zespół czynności stosowanych u poszkodowanego (natychmiastowe rozpoczęcie resuscytacji przez świadków zdarzenia zwiększa prawdopodobieństwo przeżycia trzykrotnie), algorytm BLS (został stworzony dla osób, które nie mają wykształcenia medycznego, zakłada utrzymanie drożności dróg oddechowych i podtrzymanie funkcji życiowych poszkodowanego), wywiad SIMPLE (jest jedną z podstawowych czynności, jaką osoba ratująca powinna wykonać, by uzyskać istotne informacje, które pomogą jej w ocenie stanu poszkodowanego) oraz obsługę defibrylatora AED. Poza częścią teoretyczną szkolenie obejmuje także ćwiczenia na manekinach lub pozorantach w każdym module tematycznym. Choroby układu krążenia (ChUK) są najczęstszą przyczyną zgonów w Polsce, dlatego wszystkie działania związane z profilaktyką ChUK są uzasadnione i potrzebne. Zwiększenie bezpieczeństwa krążeniowo-oddechowego w sytuacji nagłego zatrzymania krążenia, przed przyjazdem zespołu ratownictwa medycznego, zwiększa szanse przeżycia osób, które z takiej pomocy będą mogły skorzystać. Takie szkolenia mają duży sens zwłaszcza w obliczu starzejącego się społeczeństwa. Działania zaproponowane w projekcie wpisują się w obszar ochrony i promocji zdrowia, a także są zgodne ze Strategią Rozwoju Miasta Poznania 2020+.
    Zespół Obradował w składzie: Magdalena Pietrusik-Adamska, Klaudia Tomczak-Łątkowska, Karolina Koczorowska-Siwik
    Kryteria zasadnicze
    1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak
    2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:
    • zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
    • innymi uchwałami Rady,
    • zarządzeniami Prezydenta
    - tak
    3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie
    4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak
    5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie
    6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO25. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak
    7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie
    - Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy
    8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie
    9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie
    10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie
    11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2025 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzenia czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak
    12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie
    13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie
    14. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie
    15. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
    a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
    b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
    c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
    d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
    e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
    f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - nie dotyczy
    16. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie
    16. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Ochrony Środowiska? - nie
    17. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
    W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - tak
    KOSZTY
    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 38 400 zł
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - NIE OKREŚLONO KOSZTÓW
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO25? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie

    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 38 400 zł
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - NIE OKREŚLONO KOSZTÓW
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO25? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie

Opinie Rad Osiedli:

  • Administrator Osiedla - OSIEDLE JUNIKOWO

  1. Możesz wyrazić poparcie dla propozycji lub ją odrzucić.

  2. Możesz dodać ją też do listy obserwowanych.

  3. Zobacz informacje na temat propozycji...

  4. ...dodaj tagi dla tej propozycji...

  5. ...lub podziel się propozycją z innymi za pośrednictwem Facebooka, Google+ lub Twittera.

  6. Nie tylko możesz oceniać komentarze...

  7. ...ale też przejrzeć odpowiedzi na nie...

  8. ...odpowiedzieć na komentarz...

  9. ...i napisać nowy komentarz.

  10. Lub pracować nad propozycją i wprowadzać alternatywne wersje.