Chronię zdrowie na Junikowie
Kategoria
projekt rejonowy mały >
11 - Fabianowo-Kotowo, Górczyn, Junikowo, Kwiatowe, Ławica
Nazwa projektu
Chronię zdrowie na Junikowie
Skrócony opis projektu
Szkolenia z zakresu pierwszej pomocy dla wspólnot mieszkaniowych w celu zwiększenia bezpieczeństwa i sprawczości.
Opis projektu
Nagle Zatrzymanie Krążenia (NZK) jest zdarzeniem, którego nie da się przewidzieć. Możemy jednak starać się poznać strategię tego zdarzenia tak, aby móc być przygotowanym na jego atak.
- Najczęściej dotyka osób w wieku 55-76 lat
- Najczęściej w godzinach porannych i wczesnopopołudniowych
- W Polsce jedynie w 52% przypadków podejmowana jest resustytacja przed przyjazdem karetki (dla porównania - w Norwegii lub Czechach - ta liczba to ponad 80%).
Aktualnie w naszym kraju przeżywalność wynosi 9%. Na liście znajdujemy się w towarzystwie Chorwacji i Belgii. Jeśli do NZK doszlo przy świadkach, którzy podjęli prawidłową resustytację krążeniowo-oddechową (RKO) to przeżywalność może wynieść nawet 56%. Niestety - każda minuta opóźnienia podjęcia RKO zmniejsza szanse na przeżycie poszkodowanego o 10-12%.
Biorąc pod uwagę fakt, że mediana (czas wokół średniej) dojazdu zespołu ratownictwa medycznego (ZRM) wynosi w Polsce do 15 min., warto wprowadzić rozwiązania, ktore zwiększą szanse na przeżycie u osoby poszkodowanej w czasie od wezwania pomocy przez świadków do pojawienia się ratowników medycznych.
Nasza propozycja to zbudowanie lokalnego społeczeństwa obywatelskiego, potrafiącego w praktyce zastosować zasady bls (basic life support) w czasie oczekiwania na przyjazd karetki.
Projekt zakłada przeszkolenie 24 grup, po 12 osób.
- Najczęściej dotyka osób w wieku 55-76 lat
- Najczęściej w godzinach porannych i wczesnopopołudniowych
- W Polsce jedynie w 52% przypadków podejmowana jest resustytacja przed przyjazdem karetki (dla porównania - w Norwegii lub Czechach - ta liczba to ponad 80%).
Aktualnie w naszym kraju przeżywalność wynosi 9%. Na liście znajdujemy się w towarzystwie Chorwacji i Belgii. Jeśli do NZK doszlo przy świadkach, którzy podjęli prawidłową resustytację krążeniowo-oddechową (RKO) to przeżywalność może wynieść nawet 56%. Niestety - każda minuta opóźnienia podjęcia RKO zmniejsza szanse na przeżycie poszkodowanego o 10-12%.
Biorąc pod uwagę fakt, że mediana (czas wokół średniej) dojazdu zespołu ratownictwa medycznego (ZRM) wynosi w Polsce do 15 min., warto wprowadzić rozwiązania, ktore zwiększą szanse na przeżycie u osoby poszkodowanej w czasie od wezwania pomocy przez świadków do pojawienia się ratowników medycznych.
Nasza propozycja to zbudowanie lokalnego społeczeństwa obywatelskiego, potrafiącego w praktyce zastosować zasady bls (basic life support) w czasie oczekiwania na przyjazd karetki.
Projekt zakłada przeszkolenie 24 grup, po 12 osób.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
Wspólnoty budynków wielomieszkaniowych położonych przy ul. Jeleniogórskiej i Kamiennogórskiej lub inne zainteresowane wspólnoty z obszaru JunikowaInne istotne informacje dotyczące lokalizacji
-Uzasadnienie realizacji projektu
- Zwiększenie szans na przeżycie u osób, które potrzebują pomocy i czekają na przyjazd zespołu ratownictwa medycznego
- Zwiększenie poczucia sprawczości wśród mieszkańców osiedla w sytuacjach zagrożenia zycia i zdrowia
- Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa na osiedlu
- Zmniejszenie ryzyka efektu widza w sytuacjach nagłych (wszyscy obserwują, nikt nie pomaga ze względu na rozproszenie odpowiedzialności)
- Zwiększenie poczucia sprawczości wśród mieszkańców osiedla w sytuacjach zagrożenia zycia i zdrowia
- Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa na osiedlu
- Zmniejszenie ryzyka efektu widza w sytuacjach nagłych (wszyscy obserwują, nikt nie pomaga ze względu na rozproszenie odpowiedzialności)
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Szkolenia są dostępne dla wszystkich, również osób z niepełnsprawnościami.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
Pojedyncze szkolenie - czas 4h - grupa do 12 osób 1400 zł x 24 grupy | 33 600 |
Wynajem sali - czas 4h - 200 zł x 24 grupy | 4 800 |
SUMA: | 38 400 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE
Dodatkowe załączniki
Nie dodano załączników. |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Opiniowanie projektu przez:
-
wydział/jednostka wiodący/a
:
Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Projekt dedykowany jest mieszkańcom Junikowa i obejmuje 24 czterogodzinne szkolenia z zakresu pierwszej pomocy przy Nagłym Zatrzymaniu Krążenia (NZK). W jednym szkoleniu zaplanowano udział 12 osób, zatem łącznie ze szkoleń skorzysta 288 mieszkańców osiedla. Celem tych szkoleń jest zwiększenie bezpieczeństwa oraz zwiększenie poczucia sprawczości wśród mieszkańców osiedla w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia. Program szkolenia obejmuje m.in. przyczyny NZK, resuscytację, czyli zespół czynności stosowanych u poszkodowanego (natychmiastowe rozpoczęcie resuscytacji przez świadków zdarzenia zwiększa prawdopodobieństwo przeżycia trzykrotnie), algorytm BLS (został stworzony dla osób, które nie mają wykształcenia medycznego, zakłada utrzymanie drożności dróg oddechowych i podtrzymanie funkcji życiowych poszkodowanego), wywiad SIMPLE (jest jedną z podstawowych czynności, jaką osoba ratująca powinna wykonać, by uzyskać istotne informacje, które pomogą jej w ocenie stanu poszkodowanego) oraz obsługę defibrylatora AED. Poza częścią teoretyczną szkolenie obejmuje także ćwiczenia na manekinach lub pozorantach w każdym module tematycznym. Choroby układu krążenia (ChUK) są najczęstszą przyczyną zgonów w Polsce, dlatego wszystkie działania związane z profilaktyką ChUK są uzasadnione i potrzebne. Zwiększenie bezpieczeństwa krążeniowo-oddechowego w sytuacji nagłego zatrzymania krążenia, przed przyjazdem zespołu ratownictwa medycznego, zwiększa szanse przeżycia osób, które z takiej pomocy będą mogły skorzystać. Takie szkolenia mają duży sens zwłaszcza w obliczu starzejącego się społeczeństwa. Działania zaproponowane w projekcie wpisują się w obszar ochrony i promocji zdrowia, a także są zgodne ze Strategią Rozwoju Miasta Poznania 2020+.Zespół Obradował w składzie: Magdalena Pietrusik-Adamska, Klaudia Tomczak-Łątkowska, Karolina Koczorowska-SiwikKryteria zasadnicze 1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:- zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
- innymi uchwałami Rady,
- zarządzeniami Prezydenta
3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO25. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie- Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2025 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzenia czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie14. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie15. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - nie dotyczy16. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie- Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie- Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie- Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie- Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie16. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Ochrony Środowiska? - nie17. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - takKOSZTY Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 38 400 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO25? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 38 400 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO25? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Opinie Rad Osiedli:
- Administrator Osiedla - OSIEDLE JUNIKOWO