Park Kieszonkowy "Świt"
Kategoria
Projekt ogólnomiejski duży w ramach Zielonego Budżetu
Nazwa projektu
Park Kieszonkowy "Świt"
Skrócony opis projektu
Zagospodarowanie części terenu w rejonie skrzyżowania ulic Świt oraz Szronowej na park kieszonkowy.
Opis projektu
Projekt zakłada zagospodarowanie części terenu na działkach Nr. 4/38 oraz 4/128 na park kieszonkowy wraz z odtworzeniem śladu obecnie wydeptanych ścieżek, montażem elementów małej infrastruktury - ławek i koszy na śmieci oraz nasadzeniami roślinności.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
Skrzyżowanie ulic Świt i SzronowejInne istotne informacje dotyczące lokalizacji
działki Nr. 4/38 oraz 4/128Uzasadnienie realizacji projektu
Realizacja parku kieszonkowego w ramach budżetu obywatelskiego stanowi istotną inwestycję z kilku perspektyw. Po pierwsze, taki park znacząco poprawiłby jakość życia mieszkańców, zapewniając im miejsce do odpoczynku i relaksu w gęsto zabudowanych obszarach miasta. Po drugie, park kieszonkowy stanowiłby ważny element ekologii miejskiej, poprawiając jakość powietrza i zachowując różnorodność ekosystemów miejskich. Obecnie teren można uznać za zaniedbany i zdegradowany, wymaga on rewitalizacji.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Projekt zakłada utworzenie ogólnodostępnej przestrzeni zielonej, ławki oraz poszerzenie ścieżek ułatwi poruszanie się osobom starszym oraz zapewni im miejsce do odpoczynku.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
wykonanie nasadzeń | 100 000 |
zakup i montaż elementów małej infrastruktury | 75 000 |
SUMA: | 175 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: | 30 000 |
Dodatkowe załączniki
Proponowana lokalizacja | Park kieszonkowy Grunwald P_noc.png |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami wstępnie rekomenduje projekt do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Wydział Gospodarki Nieruchomościami przekazuje projekt do Zarządu Zieleni Miejskiej oraz Zarządu Dróg Miejskich.
Informujemy, iż ewentualna realizacja projektu będzie możliwa pod warunkiem wyrażenia zgody na realizacje i utrzymanie terenu przez ZZM lub ZDM.
Tut. Wydział nie ma podstaw i możliwości realizacji projektu w trybie inwestorstwa zastępczego.
Z uwagi na obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, prosimy WUiA o wydanie opinii uzupełniającej.
W związku z powyższym, prosimy ww. jednostki o zaopiniowanie projektu.
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu:
tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta):
tak
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania:
nie
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności:
nie
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich:
nie
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu:
nie
7. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem:
nie
Zespół obradował w składzie: Martin Radziwonka i Kamila Żurek w dniu 10.07.2024 r.
Opiniowanie projektu przez:
-
zarządca terenu
:
Wydział Klimatu i Środowiska
Decyzja podjęta w pierwszym etapie: Projekt NIE jest rekomendowany do realizacji przez JednostkęNie złożono odwołaniaKarta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: nieUzasadnienie Wniosek nie jest rekomendowany do realizacji. Wydział Klimatu i Środowiska popiera idee tworzenia zielonej infrastruktury, dodatkowo projekt wpisuje się w Miejski Plan Adaptacji do zmian klimatu oraz w Poznański Panel Obywatelski. Jednak wskazany teren objęty jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego GRUNWALD część C w Poznaniu i realizacja wniosku stoi w sprzeczności z jego zapisami. Zatem wniosek jest sprzeczny z Zasadami PBO24 § 3 Zgłaszanie projektów pkt 16 ppkt 5. Dodatkowo projekt nie jest zgodny z zasadami Zielonego Budżetu. Zgodnie z Zasadami PBO24 § 2 Postanowienia ogólne pkt 13 kosztorys projektu w ramach Zielonego Budżetu przynajmniej w 70% musi dotyczyć tworzenia terenów zieleni, w czym nie mieści się tworzenie infrastruktury technicznej i budynków funkcjonalnie z nimi związanych, natomiast we wniosku koszty te stanowią zaledwie 57,14% całości kosztów.Zespół Obradował w składzie: Szymon Prymas, Monika Rucka, Michał BernetKryteria zasadnicze 1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:- zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
- innymi uchwałami Rady,
- zarządzeniami Prezydenta
3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO25. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie- Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2025 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzenia czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie14. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie15. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak16. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie- Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie- Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie- Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie- Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie16. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Ochrony Środowiska? - nie17. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - takProjekt ogólnomiejski duży w ramach Zielonego Budżetu 1. Powierzchnia biologicznie czynna dla nowobudowanych obiektów zieleni - Czy % udział powierzchni biologicznie czynnej wynosi nie mniej niż 70% dla tworzonych terenów zieleni, w czym nie mieści się tworzenie infrastruktury technicznej i budynków funkcjonalnie z nimi powiązanych? - tak2. Zielony Budżet - Czy projekt jest projektem zaliczanym do puli Zielonego Budżetu? - takKOSZTY Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 175 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - 30 000 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO25? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 175 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - 30 000 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO25? - nieB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie -
dodatkowa rekomendacja:
Wydział Urbanistyki i Architektury (WUiA)
Projekt NIE jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: nieUzasadnienie Wskazany teren (dz. nr 4/38 cz. i dz. nr 4/128 cz.) objęty jest mpzp „GRUNWALD część C w Poznaniu” - cz. działki nr 4/28 oznaczona jest symbolem 8KDW - tereny dróg wewnętrznych 1) przeznaczenie zgodnie z § 24: W zakresie szczegółowych parametrów i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenów ustala się: 1) lokalizację: a) jezdni o szerokości co najmniej 4,5 m z dwoma pasami ruchu, z dopuszczeniem jednego pasa ruchu i z uwzględnieniem pkt 2, b) chodników o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m co najmniej po jednej stronie jezdni, z uwzględnieniem pkt 2; 2) dopuszczenie zamiany jezdni i chodników na pieszo-jezdnię; 3) w przypadku nieprzelotowego zakończenia drogi lokalizację placów do zawracania; 4) dopuszczenie lokalizacji miejsc postojowych; 5) zakaz lokalizacji budynków. 2) Zgodnie z § 5, ust.4) na terenach komunikacji: a) zachowanie istniejących drzew, z zastrzeżeniem, że przy przebudowie układu drogowego dopuszcza się wycięcie lub przesadzenie drzew kolidujących z tą inwestycją, b) dopuszczenie nowych nasadzeń w pasie drogowym, pod warunkiem, że nie koliduje to z parametrami drogi i infrastrukturą techniczną; - cz. działki nr 4/128 oznaczona jest symbolem 13MW - tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej 1) lokalizację zgodnie z § 13, ust.1: a) zabudowy zgodnie z wyznaczonymi na rysunku planu liniami zabudowy, b) na terenie 13MW ciągu pieszego, zgodnie z rysunkiem planu; 2) przeznaczenie zgodnie z § 13, ust.2, lita): dopuszczenie: a) lokalizacji urządzeń sportowo-rekreacyjnych, Wnioski: Obowiązujący mpzp wyklucza możliwości realizacji parku na terenie 4/38 cz. (8KDW), Na terenie 4/128 cz. (13MW), dopuszczalna jest lokalizacja urządzeń sportowo-rekreacyjnych a nie parku.Zespół Obradował w składzie: Beata Horoszko-Makarska, Joanna Sumisławska, Bartosz Putz, Agnieszka Walczak