Bruk przyjazny pieszym, wózkom, rowerzystom!
Kategoria
projekt rejonowy duży >
9 - Stare Miasto
Nazwa projektu
Bruk przyjazny pieszym, wózkom, rowerzystom!
Skrócony opis projektu
Stworzenie na brukowanych ulicach Starego Miasta warunków do wygodnego poruszania się pieszo, rowerem, wózkami.
Opis projektu
Równa nawierzchnia zamiast krzywego bruku na ulicach osiedla Stare Miasto!
Poruszanie się po brukowanych ulicach na terenie osiedla Stare Miasto jest bardzo niewygodne. Wiele miast poradziło sobie z tym problemem, nie naruszając walorów estetycznych i historycznych ulic. Celem projektu jest stworzenie warunków do bezpiecznego i wygodnego poruszania się po brukowanych ulicach. Wnioskodawca nie narzuca przy tym, jakie konkretne rozwiązanie powinno na danej ulicy zostać zastosowane. Może to być np. ścięta na równo i ponownie ułożona na ulicy lub jej części kostka brukowa - tak, jak zrobiono to na ul. Woźnej, Wodnej, Ślusarskiej i Kramarskiej lub inne rozwiązania dopuszczone przez konserwator zabytków, sprawiające, że nawierzchnia stanie się bardziej wygodna i bezpieczna. Rozwiązania te mogą być różne dla różnych ulic, z uwzględnieniem ich specyfiki. W bardzo wielu miastach potrafiono pogodzić z wytycznymi konserwatora zabytków wprowadzenie takich ingerencji w bruk, aby umożliwić wygodne poruszanie się po nim. Doświadczenia takie mają również polskie miasta (np. Wrocław) oraz Poznań (ul. Woźna, Wodna, Ślusarska, Kramarska)
Obecna brukowana, krzywa, niewygodna nawierzchnia sprawia, że poruszanie się po wielu ulicach na terenie osiedla Stare Miasto jest niewygodne i niebezpieczne, generuje też duży hałas.
Wniosek dotyczy Osiedla Stare Miasto. Realizacja projektu w zakresie prac modernizacyjnych na ul. Za Bramką. Ostateczny zakres oraz przebieg prac uzgodniony zostanie z MKZ. W przypadku braku możliwości realizacji inwestycji we wskazanym zakresie dopuszcza się możliwość zmiany zgodnie z ustaleniami MKZ.
Poruszanie się po brukowanych ulicach na terenie osiedla Stare Miasto jest bardzo niewygodne. Wiele miast poradziło sobie z tym problemem, nie naruszając walorów estetycznych i historycznych ulic. Celem projektu jest stworzenie warunków do bezpiecznego i wygodnego poruszania się po brukowanych ulicach. Wnioskodawca nie narzuca przy tym, jakie konkretne rozwiązanie powinno na danej ulicy zostać zastosowane. Może to być np. ścięta na równo i ponownie ułożona na ulicy lub jej części kostka brukowa - tak, jak zrobiono to na ul. Woźnej, Wodnej, Ślusarskiej i Kramarskiej lub inne rozwiązania dopuszczone przez konserwator zabytków, sprawiające, że nawierzchnia stanie się bardziej wygodna i bezpieczna. Rozwiązania te mogą być różne dla różnych ulic, z uwzględnieniem ich specyfiki. W bardzo wielu miastach potrafiono pogodzić z wytycznymi konserwatora zabytków wprowadzenie takich ingerencji w bruk, aby umożliwić wygodne poruszanie się po nim. Doświadczenia takie mają również polskie miasta (np. Wrocław) oraz Poznań (ul. Woźna, Wodna, Ślusarska, Kramarska)
Obecna brukowana, krzywa, niewygodna nawierzchnia sprawia, że poruszanie się po wielu ulicach na terenie osiedla Stare Miasto jest niewygodne i niebezpieczne, generuje też duży hałas.
Wniosek dotyczy Osiedla Stare Miasto. Realizacja projektu w zakresie prac modernizacyjnych na ul. Za Bramką. Ostateczny zakres oraz przebieg prac uzgodniony zostanie z MKZ. W przypadku braku możliwości realizacji inwestycji we wskazanym zakresie dopuszcza się możliwość zmiany zgodnie z ustaleniami MKZ.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
Za BramkąInne istotne informacje dotyczące lokalizacji
Realizacja do wysokości środków i wg ustaleń z MKZUzasadnienie realizacji projektu
Nawierzchnia na brukowanych ulicach jest bardzo niewygodna, nieprzyjazna dla osób, które się po niej poruszają. Jest też głośna, powoduje duży hałas (np. konieczność wymiany nawierzchni na ul. św. Marcin między Al. Marcinkowskiego a Pl. Wiosny Ludów została wpisana do Programu Ochrony Środowiska przed Hałasem 2018). Po brukowanej nawierzchni trudno też przejechać rowerem. Dla rowerzystów brukowane ulice są nie tylko niewygodne, ale też niebezpieczne. To sprawia, że wiele osób rezygnuje z poruszania się po nich rowerem. Jazda po kostce bardzo niszczy rower i powoduje luzowanie śrub, co również może być przyczyną wypadków.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Infrastruktura rowerowa w Poznaniu jest realizowana zgodnie ze Standardami Rowerowymi Miasta Poznania, a więc jest dostosowana do jak najszerszego grona mieszkańców.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
Wymiana nawierzchni - realizacja do wysokości środków | 800 000 |
SUMA: | 800 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE
Dodatkowe załączniki
Nie dodano załączników. |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami wstępnie rekomenduje projekt do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Wydział Gospodarki Nieruchomościami Urzędu Miasta Poznania przekazuje projekt do Zarządu Dróg Miejskich.
Ulica Za Bramką administrowana jest przez ZDM.
Z uwagi na zabytkowy charakter ulicy, projekt należy uzgodnić z Miejskim Konserwatorem Zabytków.
W związku z powyższym, prosimy ww. jednostki o zaopiniowanie projektu.
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu:
tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta):
tak
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania:
nie dotyczy
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności:
nie dotyczy
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich:
nie dotyczy
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu:
nie
7. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem:
nie
Zespół obradował w składzie: Martin Radziwonka i Kamila Żurek w dniu 08.07.2024 r.
Opiniowanie projektu przez:
-
zarządca terenu
:
Zarząd Dróg Miejskich (ZDM)
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Projekt rekomendowany do realizacji. Przewidziana realizacji zadania do wysokości środków finansowych. Realizacja zadania oraz wydanie rekomendacji pozytywnej wyłącznie po pozytywnym zaopiniowaniu zgłoszenia przez Miejskiego Konserwatora Zabytków.Zespół Obradował w składzie: Krzysztof Olejniczak, Radosław Ciesielski, Piotr Libicki, Grzegorz Pluta, Izabella Kasprzak, Paulina Gowin-Sikora, Damian Koziński,Kryteria zasadnicze 1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:- zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
- innymi uchwałami Rady,
- zarządzeniami Prezydenta
3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO25. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie- Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2025 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzenia czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie14. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie15. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak16. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie- Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie- Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie- Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie- Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie16. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Ochrony Środowiska? - nie17. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - takKOSZTY Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 800 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO25? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 800 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - 200 000 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO25? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie -
dodatkowa rekomendacja:
Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków (MKZ)
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Przedstawiony projekt zlokalizowano na terenie zespołu urbanistyczno-architektonicznego Stare Miasto wpisanego do rejestru zabytków pod nr A 225 decyzją z dnia 04.06.1979 r. Realizacja prac będzie możliwa po przedstawieniu oraz zaakceptowaniu kompleksowego projektu poprawy funkcjonalności oraz remontu kamiennych nawierzchni ulic wraz z chodnikami na terenie Centrum i Starego Miasta. Projekt ma być realizowany przy zachowaniu istniejących nawierzchni kamiennych, przy wykorzystaniu materiału staroużytecznego.Zespół Obradował w składzie: Joanna Bielawska-Pałczyńska, Jacek Maleszka, Agnieszka Jakubowska, Zuzanna Skoczylas
Opinie Rad Osiedli:
- Administrator Osiedla - OSIEDLE STARE MIASTO