Bezpieczny fyrtel: pierwsza pomoc i AED


Kategoria
Projekt ogólnomiejski mały
Nazwa projektu
Bezpieczny fyrtel: pierwsza pomoc i AED
Skrócony opis projektu
Tej, zainstalujmy 8 defibrylatorów AED i nauczmy wiarę ratować życie!
Opis projektu
Co roku w Europie dochodzi nawet do 700 000 przypadków Nagłego Zatrzymania Krążenia. Gdy serce przestaje pracować prawidłowo, mamy tylko 4 minuty na rozpoczęcie resuscytacji - uciśnięć klatki piersiowej i wezwanie pomocy. Jednak w tzw. łańcuchu przeżycia są jeszcze inne ogniwa. Tym najważniejszym jest wczesna defibrylacja, którą może wykonać każdy z nas! Wystarczy skorzystać z pomocy urządzenia AED (Automatycznego Defibrylatora Zewnętrznego).

Automatyczny Defibrylator Zewnętrzny (AED) został stworzony tak, aby mógł z niego skorzystać każdy, niezależnie od posiadanej wiedzy czy umiejętności. W opakowaniu znajduje się obrazkowa instrukcja, a zaraz po włączeniu, lektor spokojnym głosem przeprowadzi nas przez wszystkie czynności. To naprawdę proste!

Użycie AED przez świadków zdarzenia niejednokrotnie uratowało ludzkie życie. Jednak aby do tego doszło, urządzenia te muszą się stać powszechnie dostępne. Obecnie można je spotkać w wielu miejscach użyteczności publicznej, jednak często są skrzętnie ukrywane, a ponadto dostępne tylko w godzinach pracy.

Chcemy, aby dostęp do AED był powszechny i dobrze widoczny. Dlatego proponujemy zakup i montaż 8 zestawów AED w specjalnych kapsułach w przestrzeni miejskiej*. Do tego proponujemy zakup i montaż 32 sztuk tabliczek ulicznych wskazujących drogę i odległość do najbliższego defibrylatora.

Na skuteczną akcję ratunkową składa się nie tylko sprzęt, ale również świadomość i umiejętności ratownika (również Twoje!). Dlatego projekt obejmuje też kampanię informacyjną w przestrzeni publicznej i online oraz cykl szkoleń, warsztatów i działań edukacyjnych (np. konkursy dla dzieci i młodzieży poznańskich szkół) dotyczących udzielania pierwszej pomocy.

*Dokładne umiejscowienie urządzeń zostanie ustalone we współpracy z WZiSS, WBiZK i WGN UMP. Pod uwagę zostanie wzięta gęstość zaludnienia, natężenie ruchu, struktura własności i dostęp do prądu. Wnioskodawca zobowiązuje się do dostarczenia zgód właścicieli nieruchomości nienależących do Miasta Poznań. Ponadto chcemy, aby projekt dotyczył nie tylko centrum miasta, ale uwzględniał również pozostałe dzielnice.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu

Ulica, rejon ulic

8 lokalizacji na terenie Poznania

Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji

Lokalizacje urządzeń zostaną ustalone w późniejszym terminie we współpracy z WZiSS, WBiZK i WGN UMP
Uzasadnienie realizacji projektu
Od zatrzymania krążenia do rozpoczęcia się nieodwracalnych procesów śmierci mózgu mijają niecałe 4 minuty. Tymczasem czas dojazdu Zespołu Ratownictwa Medycznego to zdecydowanie więcej. Dlatego to właśnie MY, świadkowie zdarzenia, musimy efektywnie wykorzystać ten krótki czas. Wezwanie pomocy i uciśnięcia klatki piersiowej to jedno, jednak coraz częściej zwraca się uwagę na konieczność wczesnej defibrylacji. Tą może właśnie zapewnić AED (Automatyczny Defibrylator Zewnętrzny), który nawet w rękach niedoświadczonej osoby jest potężnym narzędziem.

Aby umożliwić wczesną defibrylację, jeszcze przed przyjazdem ZRM, konieczny jest zakup i montaż urządzeń AED, które będą dostępne całodobowo. Ponadto konieczna jest edukacja mieszkańców, aby nie bali się udzielania pierwszej pomocy i wiedzieli jak skorzystać z defibrylatora.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego: TAK
Każda osoba może się znaleźć w sytuacji zagrożenia życia. Ponadto najprawdopodobniej każda osoba choć raz będzie musiała to życie ratować. Dlatego projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego, a dostęp do niego jest nieograniczony. Ponadto głównym celem projektu jest to, aby wszyscy mieszkańcy w możliwie najszerszym zakresie mogli skorzystać z AED w razie potrzeby.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu Koszt [w zł]
Zakup defibrylatorów AED w zestawie z kapsułami z modułami zarządzania GSM i montażem [8 zestawów] 78 672
Opłacenie abonamentu GSM dla modułów zarządzania (płatne z góry) [usługa] 15 153
Zakup tablic informacyjnych z instrukcją udzielania pierwszej pomocy i korzystania z AED [8 sztuk] 3 200
Zakup ulicznych tabliczek wskazujących kierunek najbliższego AED [32 sztuki] 9 600
Kampania informacyjna w przestrzeni publicznej dotycząca obsługi AED i udzielania pierwszej pomocy oraz szkolenia, warsztaty i działania edukacyjne z zakresu udzielania pierwszej pomocy 75 000
Rezerwa 10% - zapas finansowy pozwalający na realizację zadania w pełnym zakresie mimo wzrostu cen lub innych sytuacji losowych 18 162
SUMA: 199 787
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: 14 062
Dodatkowe załączniki
Kosztorys projektu Bezpieczny_fyrtel_kosztorys.pdf
Kontakt do wnioskodawcy
Imię i nazwisko Bartłomiej Banachowicz
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.

Opiniowanie projektu przez:

  • wydział/jednostka wiodący/a : Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych
    Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: tak
    Uzasadnienie Projekt jest inicjatywą, która ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców Poznania poprzez dostęp do defibrylatorów AED oraz szkoleń z zakresu pierwszej pomocy. Niniejsze uzasadnienie przedstawia powody, dla których projekt ten zasługuje na pozytywną opinię i wsparcie finansowe w ramach Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego. 1.Zwiększenie dostępności defibrylatorów AED: •Umieszczenie defibrylatorów AED w strategicznych miejscach na terenie miasta znacznie zwiększa szanse na uratowanie życia osobom, które doświadczają nagłego zatrzymania krążenia (NZK). •Statystyki medyczne jednoznacznie wskazują, że szybka interwencja z użyciem AED w przypadku NZK może zwiększyć szanse przeżycia nawet do 70%. 2.Edukacja i świadomość społeczna: •Szkolenia z zakresu pierwszej pomocy oraz obsługi AED zwiększają świadomość i umiejętności mieszkańców Poznania w zakresie udzielania pomocy przedmedycznej. •Podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności w zakresie pierwszej pomocy wśród mieszkańców ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa publicznego. 3.Wzrost poczucia bezpieczeństwa: •Projekt przyczyni się do wzrostu poczucia bezpieczeństwa wśród mieszkańców, którzy będą wiedzieć, że w razie potrzeby dostępne są defibrylatory AED oraz osoby przeszkolone do udzielania pierwszej pomocy. •Wzmocnienie infrastruktury bezpieczeństwa publicznego podnosi jakość życia w mieście. 4.Integracja społeczności lokalnej: •Szkolenia z zakresu pierwszej pomocy mogą być okazją do integracji społeczności lokalnej, co przyczyni się do wzmocnienia więzi między mieszkańcami. •Wspólne działania na rzecz bezpieczeństwa budują społeczną odpowiedzialność i zaangażowanie. 5.Zgodność z priorytetami Miasta Poznania: •Działania zaproponowane w projekcie wpisują się w obszar ochrony i promocji zdrowia, a także są zgodne ze Strategią Rozwoju Miasta Poznania 2020+. •Wspieranie inicjatyw zwiększających dostępność do sprzętu ratującego życie oraz edukacji zdrowotnej jest jednym z kluczowych elementów strategii zdrowotnej miasta. Podsumowując, projekt "Bezpieczny fyrtel - pierwsza pomoc i AED" jest wartościową inicjatywą, która przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa i zdrowia mieszkańców Poznania. Poprzez inwestycję w defibrylatory AED oraz szkolenia z zakresu pierwszej pomocy, miasto zyskuje nie tylko lepiej przygotowaną społeczność, ale także realne narzędzia do ratowania życia. Dlatego też projekt ten zasługuje na pozytywną opinię oraz wsparcie finansowe w ramach Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego.
    Zespół Obradował w składzie: Magdalena Pietrusik-Adamska, Klaudia Tomczak-Łątkowska, Karolina Koczorowska-Siwik
    Kryteria zasadnicze
    1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak
    2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:
    • zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
    • innymi uchwałami Rady,
    • zarządzeniami Prezydenta
    - tak
    3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie
    4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak
    5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie
    6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO25. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak
    7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie
    - Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy
    8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie
    9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie
    10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie
    11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2025 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzenia czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak
    12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie
    13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie
    14. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie
    15. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
    a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
    b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
    c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
    d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
    e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
    f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak
    16. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie
    16. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Ochrony Środowiska? - nie
    17. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
    W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - tak
    KOSZTY
    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 199 787 zł
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - 14 062 zł
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO25? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie

    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 199 800 zł
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - 14 100 zł
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO25? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie

  1. Możesz wyrazić poparcie dla propozycji lub ją odrzucić.

  2. Możesz dodać ją też do listy obserwowanych.

  3. Zobacz informacje na temat propozycji...

  4. ...dodaj tagi dla tej propozycji...

  5. ...lub podziel się propozycją z innymi za pośrednictwem Facebooka, Google+ lub Twittera.

  6. Nie tylko możesz oceniać komentarze...

  7. ...ale też przejrzeć odpowiedzi na nie...

  8. ...odpowiedzieć na komentarz...

  9. ...i napisać nowy komentarz.

  10. Lub pracować nad propozycją i wprowadzać alternatywne wersje.