Parki kieszonkowe wraz ze schronami
Kategoria
Projekt ogólnomiejski duży
Nazwa projektu
Parki kieszonkowe wraz ze schronami
Skrócony opis projektu
Stworzenie parków kieszonkowych na działkach miejskich wraz ze schronami.
Opis projektu
Łączenie schronów z parkami kieszonkowymi stanowi innowacyjne podejście do urbanistyki, które może przynieść liczne korzyści dla społeczności miejskich. Przede wszystkim, takie połączenie poprawia efektywność wykorzystania przestrzeni miejskiej, odpowiadając na dwie kluczowe potrzeby współczesnych miast: bezpieczeństwo oraz dostęp do zieleni.
Bezpieczeństwo i ochrona
Schrony są niezbędnym elementem infrastruktury obronnej, zapewniającym bezpieczeństwo w przypadku zagrożeń, takich jak katastrofy naturalne, ataki terrorystyczne czy konflikty zbrojne. Integracja schronów z parkami kieszonkowymi pozwala na ich łatwe dostępność w sytuacjach awaryjnych. Taka lokalizacja zwiększa świadomość mieszkańców o istnieniu schronów, co może skrócić czas reakcji w sytuacjach kryzysowych.
Poprawa jakości życia
Parki kieszonkowe to małe, łatwo dostępne obszary zieleni, które mogą znacząco poprawić jakość życia mieszkańców. Oferują one miejsce na odpoczynek, rekreację i kontakty społeczne, co jest szczególnie istotne w gęsto zaludnionych obszarach miejskich. Połączenie parków kieszonkowych ze schronami sprawia, że te zielone przestrzenie stają się wielofunkcyjne, co zwiększa ich użyteczność i atrakcyjność.
Ekonomia przestrzeni
W miastach, gdzie przestrzeń jest na wagę złota, optymalne wykorzystanie terenu jest kluczowe. Schrony, które same w sobie mogą być dużymi konstrukcjami, mogą być efektywnie zakamuflowane i zintegrowane z parkami kieszonkowymi. To rozwiązanie minimalizuje potrzebę dodatkowej przestrzeni na budowę schronów, jednocześnie maksymalizując użycie terenów zielonych.
Wzmacnianie społeczności
Zielone przestrzenie mają pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne i fizyczne mieszkańców. Integracja schronów z parkami kieszonkowymi może również wzmacniać poczucie wspólnoty, promując aktywność społeczną i zaangażowanie obywatelskie. Mieszkańcy mogą czuć się bardziej związani ze swoim otoczeniem, wiedząc, że ich bezpieczeństwo jest priorytetem, a jednocześnie mają dostęp do przyjaznych przestrzeni zielonych.
Podsumowując, połączenie schronów z parkami kieszonkowymi to praktyczne i nowoczesne rozwiązanie urbanistyczne, które zwiększa bezpieczeństwo, poprawia jakość życia, optymalizuje wykorzystanie przestrzeni oraz wzmacnia więzi społeczne w mieście.
Bezpieczeństwo i ochrona
Schrony są niezbędnym elementem infrastruktury obronnej, zapewniającym bezpieczeństwo w przypadku zagrożeń, takich jak katastrofy naturalne, ataki terrorystyczne czy konflikty zbrojne. Integracja schronów z parkami kieszonkowymi pozwala na ich łatwe dostępność w sytuacjach awaryjnych. Taka lokalizacja zwiększa świadomość mieszkańców o istnieniu schronów, co może skrócić czas reakcji w sytuacjach kryzysowych.
Poprawa jakości życia
Parki kieszonkowe to małe, łatwo dostępne obszary zieleni, które mogą znacząco poprawić jakość życia mieszkańców. Oferują one miejsce na odpoczynek, rekreację i kontakty społeczne, co jest szczególnie istotne w gęsto zaludnionych obszarach miejskich. Połączenie parków kieszonkowych ze schronami sprawia, że te zielone przestrzenie stają się wielofunkcyjne, co zwiększa ich użyteczność i atrakcyjność.
Ekonomia przestrzeni
W miastach, gdzie przestrzeń jest na wagę złota, optymalne wykorzystanie terenu jest kluczowe. Schrony, które same w sobie mogą być dużymi konstrukcjami, mogą być efektywnie zakamuflowane i zintegrowane z parkami kieszonkowymi. To rozwiązanie minimalizuje potrzebę dodatkowej przestrzeni na budowę schronów, jednocześnie maksymalizując użycie terenów zielonych.
Wzmacnianie społeczności
Zielone przestrzenie mają pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne i fizyczne mieszkańców. Integracja schronów z parkami kieszonkowymi może również wzmacniać poczucie wspólnoty, promując aktywność społeczną i zaangażowanie obywatelskie. Mieszkańcy mogą czuć się bardziej związani ze swoim otoczeniem, wiedząc, że ich bezpieczeństwo jest priorytetem, a jednocześnie mają dostęp do przyjaznych przestrzeni zielonych.
Podsumowując, połączenie schronów z parkami kieszonkowymi to praktyczne i nowoczesne rozwiązanie urbanistyczne, które zwiększa bezpieczeństwo, poprawia jakość życia, optymalizuje wykorzystanie przestrzeni oraz wzmacnia więzi społeczne w mieście.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
Miasto PoznańInne istotne informacje dotyczące lokalizacji
Gęsto zaludnione dzielniceUzasadnienie realizacji projektu
W dobie kryzysu za wschodnią granicą projekt ten łączy dwa ważne problemy w naszym mieście-brak wystarczającej ilości zieleni oraz odpowiedniej ilości schronów na wypadek konfliktu zbrojnego.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Projekt powinien być dostosowany do potrzeb wszystkich mieszkańców.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
Koszt uzależniony od ilości schronów. | 2 000 000 |
SUMA: | 2 000 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: | 250 000 |
Dodatkowe załączniki
Nie dodano załączników. |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami nie rekomenduje projektu do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Wydział Gospodarki Nieruchomościami opiniuje projekt negatywnie i nie przekazuje do kolejnego etapu. Projekt jest niezgodny z Załącznikiem nr 1 do uchwały Nr XCIX/1950/VIII/2024 RADY MIASTA POZNANIA z dnia 26 marca 2024 r. "ZASADY I TRYB POZNAŃSKIEGO BUDŻETU OBYWATELSKIEGO 2025", który w §4 ust. 7, pkt. 5, lit. b określa " inne okoliczności uniemożliwiające realizację proponowanego projektu, w tym gdy: wnioskodawca nie określił dokładnej lokalizacji projektu, a wskazał jedynie ogólne założenia (np. teren osiedla, teren całego Poznania). Wszystkie projekty muszą mieć wskazaną precyzyjną lokalizację". Ponadto §3 ust. 14, pkt. 2 ww. załącznika stanowi, iż "do PBO25 można składać projekty, które w przypadku zadań inwestycyjnych (majątkowych) – spełniają warunek znajdowania się terenu, na którym ma być realizowany projekt, w zasobie Miasta lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta)". Wnioskodawca nie wskazał konkretnej lokalizacji lecz określił lokalizację jako "Miasto Poznań" oraz "Gęsto zaludnione dzielnice". W związku z powyższym nie ma możliwości ustalenia jakich nieruchomości dotyczy projekt oraz sprawdzenia ich pod kątem własności, prowadzonych postępowań itd.
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu:
nie
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta):
nie
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania:
nie dotyczy
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności:
nie dotyczy
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich:
nie dotyczy
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu:
nie
7. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem:
nie
Zespół obradował w składzie: Michał Urbański, Kamila Żurek, w dniu 03.07.2024 r.
Nie złożono odwołania