Stop pożarom śmietników nad Wartą!


Kategoria
Projekt ogólnomiejski duży
Nazwa projektu
Stop pożarom śmietników nad Wartą!
Skrócony opis projektu
Dość płonących śmietników! Ognioodporne pojemniki, więcej pojemników na popiół, częstsze opróżnianie.
Opis projektu
Nad Wartą dochodzi do kilkudziesięciu pożarów śmietników rocznie. Zanieczyszczają one powietrze i glebę, obniżają też poziom bezpieczeństwa i komfortu wypoczywających nad rzeką. Projekt zakłada 3 podstawowe działania:
1. Wymiana koszy na odpady zbierane selektywnie na ogniotrwałe
2. Zainstalowanie większej liczby pojemników na popiół i na grille jednorazowe
3. Monitorowanie zapełnienia śmietników w czasie rzeczywistym i reagowanie służb na przepełnienie
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu

Ulica, rejon ulic

Nabrzeże Warty

Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji

Obie strony rzeki
Uzasadnienie realizacji projektu
Pożary odpadów komunalnych są szczególnie groźne dla środowiska naturalnego. Plastik, tworzywa sztuczne zawierające metale ciężkie i etykiety czy elementy papierowe powinny być utylizowane w odpowiednich warunkach. Spalone śmietniki i odpady przedostają się także do gruntu nadrzecznego, a więc także wody.
Jednocześnie obecny model funkcjonowania śmietników jest szkodliwy pod kątem edukacji środowiskowo-ekologicznej. Miasto Poznań powinno zapewniać usługi publiczne jak najmniej oddziałowujące negatywnie na środowisko naturalne.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego: TAK
Projekt zakłada infrastrukturę uwzględniającą potrzeby wszystkich osób, niezależnie od stopnia sprawności.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu Koszt [w zł]
Montaż śmietników ogniotrwałych 800 000
Zwiększenie liczby śmietników na popiół 400 000
SUMA: 1 200 000
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: 40 000
Dodatkowe załączniki
Nie dodano załączników.
Kontakt do wnioskodawcy
Imię i nazwisko Kacper Nowicki
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.

Opiniowanie projektu przez:

  • wydział/jednostka wiodący/a : Wydział Gospodarki Nieruchomościami
    Decyzja podjęta w pierwszym etapie:
    Projekt NIE jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Nie złożono odwołania
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: nie
    Uzasadnienie Wydział Gospodarki Nieruchomościami w uzgodnieniu z Wydziałem Gospodarki Komunalnej nie rekomenduje przekazania projektu do kolejnego etapu w związku z § 3 ust. 16 pkt. 5) załącznika nr 1 do uchwały Nr XCIX/1950/VIII/2024 RADY MIASTA POZNANIA z dnia 26 marca 2024 r. - ZASADY I TRYB POZNAŃSKIEGO BUDŻETU OBYWATELSKIEGO 2025, który stanowi, że do PBO25 nie mogą być zgłaszane „projekty, które w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi w Mieście strategiami, planami, politykami i programami, w tym w szczególności z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego (obowiązującymi oraz opracowywanymi), innymi uchwałami Rady oraz zarządzeniami Prezydenta”. W omawianym przypadku mają zastosowanie: 1) Uchwała Nr LXII/1147/VIII/2022 Rady Miasta Poznania z dnia 05.04.2022 r. w sprawie powierzenia Zakładowi Zagospodarowania Odpadów w Poznaniu sp. z o.o. zadania własnego gminy z zakresu utrzymania czystości i porządku w gminie, obejmującego utrzymanie czystości oraz odbiór i zagospodarowanie odpadów zebranych z nieruchomości ogólnodostępnych, stanowiących własność Miasta Poznania lub znajdujących się w posiadaniu Miasta Poznania, 2) Zarządzenie nr 963/2023/P Prezydenta Miasta Poznania z dnia 21.12.2023 r. w sprawie zasad wykonywania i rozliczania zadania własnego gminy z zakresu utrzymania czystości i porządku, obejmującego utrzymanie czystości oraz odbiór i zagospodarowanie odpadów zebranych z terenów nadwarciańskich i Wartostrady, powierzonego Zakładowi Zagospodarowania Odpadów w Poznaniu sp. z o.o. Dokumenty te określają już zasady zbierania i wywozu odpadów, w tym również liczbę pojemników na żar. Ponadto, odnosząc się do problemów i postulatów opisanych w zgłoszeniu PBO informujemy, iż: Ad 1) Dostrzegając opisane problemy, od nowego sezonu tj. od 2025 r. Miasto wyposaży w ognioodporne pojemniki do gromadzenia odpadów wybrane fragmenty Wartostrady, na których odnotowano pożary pojemników. Ad 2) Miasto przewiduje od nowego sezonu zwiększenie pojemności pojemników na żar w miejscach, w których najwięcej używa się grilli. Miasto dołoży również starań, aby wizualne wyróżnić pojemniki na żar poprzez wyraźne i niebudzące wątpliwości ich oznakowanie. Ad 3) Mając na uwadze zapewnienie bezpieczeństwa osób przebywających na terenach nadwarciańskich, spółka miejska Zakład Zagospodarowania Odpadów Sp. z o.o. prowadzi na bieżąco monitoring stanu napełnienia pojemników na tych terenach. Stałemu monitoringowi napełnienia oraz stanu technicznego podlegają wszystkie pojemniki, również te o pojemności 1100l. W przypadku przepełnienia, sprawa jest natychmiast zgłaszana do właściwych służb. W przypadku gdy dochodzi do zaprószenia ognia w pojemniku jest on niezwłocznie wymieniony na nowy. Należy podkreślić, iż regularny wywóz odbywa się w maksymalnej częstotliwości, monitoring zapełnienia pojemników prowadzony jest w czasie rzeczywistym, a służby natychmiast reagują na ich przepełnienie. Jednocześnie wskazujemy, iż wszystkie odpady zagospodarowywane są zgodnie z obowiązującymi normami prawnymi. Opisane wyżej działania wpisują się w ideę zaproponowaną przez Wnioskodawcę projektu.
    Zespół Obradował w składzie: Magda Albińska, Kamila Żurek, Bartosz Wein, Martin Radziwonka, Przemysław Leszczyński

  1. Możesz wyrazić poparcie dla propozycji lub ją odrzucić.

  2. Możesz dodać ją też do listy obserwowanych.

  3. Zobacz informacje na temat propozycji...

  4. ...dodaj tagi dla tej propozycji...

  5. ...lub podziel się propozycją z innymi za pośrednictwem Facebooka, Google+ lub Twittera.

  6. Nie tylko możesz oceniać komentarze...

  7. ...ale też przejrzeć odpowiedzi na nie...

  8. ...odpowiedzieć na komentarz...

  9. ...i napisać nowy komentarz.

  10. Lub pracować nad propozycją i wprowadzać alternatywne wersje.