AS czyli AUTO-STOP Park&Go
Kategoria
Projekt ogólnomiejski duży
Nazwa projektu
AS czyli AUTO-STOP Park&Go
Skrócony opis projektu
Miejsca parkingowe wraz z wygrodzonym dojściem do plaży "Parkowa" nad Jeziorem Kiekrskim.
Opis projektu
Założeniem projektu jest przystosowanie istniejącego placu w b. ośrodku Policji przy ul. Chojnickiej 35, który wiele lat funkcjonował jako parking ośrodka szkoleniowo-wypoczynkowego, na miejsca postojowe dla samochodów, motocykli i rowerów osób korzystających z wypoczynku nad Jeziorem Kierskim, w szczególności z plaży "Parkowa" przy ul. ks. E. Nawrota, a przyszłościowo również z plaży w b. ośrodku Policji. Projekt pn. "AS czyli AUTO-STOP" dedykowany jest do szerokiego grona odbiorców - mieszkańców Poznania oraz gości. Ukształtowanie terenu oraz zachowana w dobrym stanie niemal cała droga dojścia od objętych projektem miejsc postojowych do plaży pozwoli, po niewielkim utwardzeniu odcinka ok. 100 m, na korzystanie z tego rozwiązania osobom z niepełnosprawnościami ruchowymi. Proponowane rozwiązanie pozwoli także na całoroczne korzystanie z miejsc parkingowych dla osób chcących się przesiąść na Poznańską Kolej Metropolitalną.
Przystosowanie polegałoby na:
1) zaprojektowaniu przystosowania placu wraz z dojściem do plaży;
2) oddzieleniu ogrodzeniem części nieopłotowanej placu;
3) wykonanie oznaczeń miejsc postojowych, renowację bramy wjazdowej wraz z systemem parkingowym (wariantowo: automatycznym z monitoringiem wizyjnym lub kontrolą osobową, albo zatrudnienie osoby obsługującej);
4) utwardzenie lub wyrównanie części drogi dochodzącej do plaży;
5) obustronnego oddzieleniu ogrodzeniem drogi dojścia z miejsc postojowych do plaży "Parkowa";
6) wykonanie monitoringu wizyjnego.
Opcjonalne, w celu zwiększenia bezpieczeństwa obiektu, można rozważyć możliwość pozasezonowego i/lub nocnego zamykania możliwości dojścia z miejsc postojowych na plażę proponowaną drogą.
Przystosowanie polegałoby na:
1) zaprojektowaniu przystosowania placu wraz z dojściem do plaży;
2) oddzieleniu ogrodzeniem części nieopłotowanej placu;
3) wykonanie oznaczeń miejsc postojowych, renowację bramy wjazdowej wraz z systemem parkingowym (wariantowo: automatycznym z monitoringiem wizyjnym lub kontrolą osobową, albo zatrudnienie osoby obsługującej);
4) utwardzenie lub wyrównanie części drogi dochodzącej do plaży;
5) obustronnego oddzieleniu ogrodzeniem drogi dojścia z miejsc postojowych do plaży "Parkowa";
6) wykonanie monitoringu wizyjnego.
Opcjonalne, w celu zwiększenia bezpieczeństwa obiektu, można rozważyć możliwość pozasezonowego i/lub nocnego zamykania możliwości dojścia z miejsc postojowych na plażę proponowaną drogą.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
ul. Chojnicka 35Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji
Na terenie byłego ośrodka Policji, wewnątrz działki nr 537/4, ark. 12, obr. 27 KiekrzUzasadnienie realizacji projektu
Zaprojektowanie i wykonanie reaktywacji plaży nad Jeziorem Kierskim w ramach projektu Plażojada II spowodowało olbrzymi wzrost zainteresowania wypoczynkiem i rekreacją na plaży "Parkowa" nad Jeziorem Kierskim przy ul ks. E. Nawrota. Brak miejsc postojowych dla samochodów powoduje powstanie sporych komplikacji. W miesiącach letnich, szczególnie w weekendy, ul. ks. E. Nawrota staje się wręcz nieprzejezdna i utrudnia dojazd do plaży służbom ratunkowym, co już niejednokrotnie miało miejsce, a okoliczne miejsca postojowe (przy kościele oraz sklepach Biedronka i Lewiatan) usytuowane są na terenach prywatnych. Zaadaptowanie nieużywanego przez lata parkingu w b. ośrodku Policji oraz wydzielenie dojścia do plaży pozwoli rozwiązać problem z parkowaniem. Da również możliwość przystosowania miejsc postojowych do całorocznego użytkowania dla chcących skorzystać z transportu kolejowego, bowiem stacja kolejowa Kiekrz znajduje się ok. 70 m. od opisanego miejsca. Sąsiadujący zaś przystanek autobusowy oddalony o ok. 25 m stanowiłby dopełnienie ewentualnego węzła przesiadkowego.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Projekt jest zgodny z zasadami projektowania. Uwzględnia potrzebę osób z niepełnosprawnościami. Jest kierowany do szerokiego kręgu odbiorców.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
oddzielenie istniejącego placu od zabudowań (uzupełnienie ogrodzenia) | 60 000 |
wykonanie oznaczeń, renowacja bramy i system parkingowy | 300 000 |
utwardzenie ok. 100 m odcinka drogi | 300 000 |
obustronne ogrodzenie drogi do plaży wraz z ew. dodatkowymi bramami (materiał i robocizna) | 300 000 |
monitoring wizyjny | 200 000 |
projekt
|
50 000 |
SUMA: | 1 210 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: | 200 000 |
Dodatkowe załączniki
mapka koncepcji | PBO2026-zal1.pdf |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami wstępnie rekomenduje projekt do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Wydział Gospodarki Nieruchomościami UMP przekazuje projekt do kolejnego etapu z prośbą o zaopiniowanie przez Wydział Sportu. Nieruchomość objęta projektem (obręb KIEKRZ ark. 12 dz. 537/4 i dz. 537/16) są w administracji Poznańskich Ośrodków Sportu i Rekreacji. Działki znajdują się w granicach obowiązującego mpzp "dla obszaru północno-zachodniego klina zieleni w Poznaniu część E - Otoczenie Jeziora Kierskiego", zatem wskazujemy również na potrzebę zaopiniowania projektu przez Wydział Urbanistyki i Architektury w zakresie zgodności z obowiązującym planem.
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu:
tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta):
tak
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania:
nie
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności:
nie
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich:
nie
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu:
nie
7. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem:
nie
Zespół obradował w składzie: Michał Urbański, Martin Radziwonka, w dniu 24.07.2024 r.
Opiniowanie projektu przez:
-
zarządca terenu
:
Wydział Sportu
Decyzja podjęta w pierwszym etapie: Projekt NIE jest rekomendowany do realizacji przez JednostkęZłożone odwołanieTreść odwołania: Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta. Wydział Gospodarki Nieruchomościami wstępnie zarekomendował projekt do realizacji, Wydział Urbanistyki i Architektury zarekomendował do realizacji, natomiast POSiR zaopiniowały projekt negatywnie, uzasadniając swoją ocenę wysokimi kosztami utrzymania. Szacunkowe koszty wyliczone przez Jednostkę uważam za znacznie zawyżone, szczególnie w dwóch punktach: 1) wynagrodzenia dla stróżów 108 tys. zł; 2) utrzymanie infrastruktury: 80 tys. zł (w tym utrzymanie zieleni) rocznie! POSiR nie odniosły się również do wariantowości projektu, gdzie przewidziano opcjonalnie zastosowanie automatyki z monitoringiem wizyjnym, przez co można zmniejszyć koszty utrzymania o ok. 180 tys. rocznie (900 tys. zł w ciągu 5 lat). Ponadto, zgodnie z zapisami par 4 ust. 14 p. 3 Zasad i trybu Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2025, będącego załącznikiem nr 1 do uchwały Nr XCIX/1950/VIII/2024 Rady Miasta Poznania z dnia 26 marca 2024 r., stanowiący, że w przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli, koszty te można jeszcze zmniejszyć poprzez wprowadzenie opłat parkingowych obejmujących pozostałe godziny otwarcia parkingu. Jeżeli bowiem przyjąć, że parking byłby czynny w godzinach 6.00 - 22.00, to daje tygodniowo 112 godzin, czyli po odjęciu 25 godzin bezpłatnych, pozwala na objęcie opłatą 87 godzin i w efekcie zmniejszenie kosztów utrzymania. W związku z powyższym należało złożyć odwołanie od negatywnej decyzji Jednostki.Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: nieUzasadnienie Projekt NIE jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę Uzasadnienie POSIR: Szacunkowy roczny koszt utrzymania parkingu typu Park and Go przekracza regulaminowe 30% wartości projektu: § 4 Weryfikacja projektów 6) koszty utrzymania projektu, określone wstępnie przez wnioskodawcę i potwierdzone przez jednostkę merytoryczną, w kolejnych pięciu latach nie przekraczają łącznie 30% wartości zgłoszonego projektu; Wynagrodzenia dla stróżów: 108 000 PLN Utrzymanie infrastruktury: 80 000 PLN (w tym utrzymanie zieleni) Energia elektryczna i media: 20 000 PLN Ubezpieczenie: 10 000 PLN Koszty administracyjne: 15 000 PLN Sprzątanie i konserwacja: 20 000 PLN Całkowity szacunkowy roczny koszt: 253 000 PLN w skali roku. W trakcie pięciu lat jest to kwota: 1 265 000,00 zł.Zespół Obradował w składzie: Maciej Piekarczyk, Renata Szymkowiak, Paweł Koralewski.Kryteria zasadnicze 1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:- zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
- innymi uchwałami Rady,
- zarządzeniami Prezydenta
3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO25. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie- Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2025 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzenia czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie14. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie15. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak16. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie- Czy projekt wymaga opinii WUiA? - tak - Rekomendacja dodatkowa.- Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie- Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie- Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie16. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Ochrony Środowiska? - nie17. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - takKOSZTY Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 1 210 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - 200 000 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO25? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 1 210 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - 1 265 000 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO25? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - tak -
dodatkowa rekomendacja:
Wydział Urbanistyki i Architektury (WUiA)
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Wskazany teren ul. Chojnicka 35 - Na terenie byłego ośrodka Policji, wewnątrz działki nr 537/4, ark. 12, obr. 27 Kiekrz Skrócony opis projektu Przystosowanie polegałoby na: 1) zaprojektowaniu przystosowania placu wraz z dojściem do plaży; 2) oddzieleniu ogrodzeniem części nieopłotowanej placu; 3) wykonanie oznaczeń miejsc postojowych, renowację bramy wjazdowej wraz z systemem parkingowym (wariantowo: automatycznym z monitoringiem wizyjnym lub kontrolą osobową, albo zatrudnienie osoby obsługującej); 4) utwardzenie lub wyrównanie części drogi dochodzącej do plaży; 5) obustronnego oddzieleniu ogrodzeniem drogi dojścia z miejsc postojowych do plaży "Parkowa"; 6) wykonanie monitoringu wizyjnego. Opcjonalne, w celu zwiększenia bezpieczeństwa obiektu, można rozważyć możliwość pozasezonowego i/lub nocnego zamykania możliwości dojścia z miejsc postojowych na plażę proponowaną drogą. Ocena Projekt obejmuje również część działki nr 537/16, ark. 12, obręb Kiekrz. Dla tego obszaru obowiązuje mpzp „Północno–Zachodniego Klina Zieleni” w Poznaniu,część E – Otoczenie Jeziora Kierskiego. Nieruchomość objęta projektem oznaczona symbolem 6Kz/US – tereny sportu i rekreacji w klinie zieleni. Zapisy mpzp dopuszczają tu m.in. lokalizację ciągów pieszych i rowerowych, parkingów wyłącznie jako parkingów w zieleni. Przez parking w zieleni – należy rozumieć parking naziemny, na którym każde 5 stanowisk postojowych przedzielone jest zielenią. Realizacja ewentualnego ogrodzenia – zgodnie z tzw. uchwałą krajobrazową.Zespół Obradował w składzie: Joanna Sumisławska, Beata Horoszko-Makarska, Agnieszka Walczak, Bartosz Putz